На кого ли не се е случвало безуспешно и отчаяно да търси нещо точно когато най-много му трябва? И тогава си казваме: край, никакъв хаос повече. И така до следващия път, когато вещите пак изчезват.
Има обаче суперорганизирани хора, които винаги знаят кое къде е.
Този принцип е универсален. Ако човек се научи учтиво и възпитано да отказва задачи или предложения, за които е наясно, че времето няма да му стигне, това ще му спести твърде главоболия и житейски усложнения. Приятелите ви може да харесват как готвите, но това не означава, че всяко парти е необходимо да е във вашия дом.
Връщат предметите там, откъдето са ги взели
Добре е всяко нещо в къщата да си има постоянно място. Къде са ми ключовете от колата? Ако ги оставяте непрекъснато на шкафа до външната врата, няма да се налага постоянно да задавате този въпрос. А когато един уред бъде използван, е добре да бъде върнат, откъдето е взет. Непрекъснатото преместване на предметите създава хаос. Когато тръгнете на пазар - независимо дали за покупка на нови мебели или на предмет на изкуството, предварително преценете къде ще бъдат поставени.
При голямо жилище е добре всяка стая да има предназначение - спалня, работен кабинет, детска стая. Така редът се поддържа по-лесно. Когато няма такава възможност, е добре пространството да се раздели с подвижни прегради като библиотеки на зони по функции.
Не трупат мебели, избират ги с повече функции
Колкото по-минималистично е обзавеждането, толкова по-лесно е да се поддържат чистота и ред. Ако все пак не ви харесва, няма страшно. Проблем е обаче, ако решите да приберете в къщата си предмети единствено защото са на разпродажба или някой ви ги дава безвъзмездно.
Когато избирате мебели, предпочитайте тези, които са хем красиви, хем имат поне две функции. Табуретките могат да са едновременно и удобни ракли, в които да се събират списания и книги, масичката за кафе може да е с колелца, за да се използва и за сервиране.
Организират документите си в кутии и папки
Когато става дума за документи, които често се търсят с часове, хубаво би било те да бъдат подредени в папки с етикети и още по-добре - в кутии в различни цветове. В кухненския вариант това означава подправките и други насипни продукти да са подредени в буркани или в кутии, също надписани. Добре е по плотовете в кухнята да няма почти никакви прибори. Принципът трябва да е: ако един кухненски уред се употребява всяки ден, той може да стои отгоре. Но ако не - е необходимо да бъде прибран с шкаф или чекмедже. Кафеварката и тостерът например могат да са върху плота, но пасаторът или миксерът не е нужно да е там.
Не отлагат слагането на дрехи в гардероба
Уморени вечер след работа, сме склонни да се съблечем и да натрупаме дрехите по столовете. Така непрекъснато купчината расте и неразборията е налице. Затова не отлагайте слагането в гардероба. Вместо да метнете блузата на стола, окачете я на закачалката. Това не отнема повече от няколко секунди. Бонусът е, че дрехите се намират много по-лесно и бързо.
В банята например е добре душгеловете и шампоаните да са на едно място, четките за коса на друго, кремовете за лице на трето, гримовете също трябва да са отделени така, че да не се налага да ровим, за да открием червилото или спиралата за очи.
Използват гардеробите и шкафовете ефикасно
В гардеробите има твърде много неизползвано място под дрехите на закачалките. Освен с избор на шкафове с повече чекмеджета това пространство може да се оползотвори и с различни по размер кутии, подредени една върху друга.
Обратната страна на вратите на гардеробите и шкафовете също е свободно пространство, което плаче за усвояване. Това може да стане чрез закачане на органайзери, които побират бижута, шалове, ръкавици и шапки или пък в случая с кухнята - почистващи препарати.
Дрехите в гардероба е добре да се подреждат по видове и по цветове. Така много бързо ще могат да бъдат открити подходящите съчетания и да се състави тоалетът за деня.
Повечето хора губят удивително много време сутрин, като се забравят под душа. Един часовник в банята ще подсеща, че няма време за губене. Практично е той да бъде закачен на стената.
Това е най-изпитаният начин за добра организация. Човек не може да помни всичко и често изпуска важни неща. Паметта не бива да се превръща в склад. За целта може да се използва малко тефтерче. Но днес улеснението е още по-голямо, защото електронните устройства, които носим непрестанно у себе си като мобилни телефони, не само дават възможност да се записват важни задачи и предстоящи събития, но могат и да напомнят за тях.
Практично е поне на няколко месеца - да речем, през пролетта и есента - да се прави генерално подреждане, при което всички вече ненужни вещи, документи и други излишни хартии да отиват в коша. Това създава удовлетворение, че се слага начало на нещо ново.