Вече няма да е нужно да чакате часове, за да получите парите си по сметка в банката. Разплащанията вече ще се осъществяват за няколко секунди.
Говорим за разплащания в рамките на 10 секунди само на базата мобилен номер. За да се случи това, платежната система, оператор и на банкомати у нас, ще поддържа централна база, в която ще има съответствие между телефонен номер и IBAN на получателя. Ако потребителите са включени в системата за незабавни разплащания, те ще могат да се разплащат помежду си по този начин.
Връзката между телефонния номер и IBAN по същество е прецедент за България. Планира се тази функционалност да е достъпна за клиентите още тази година.
Това ще се случи още през настоящата година
- през второто тримесечие ще бъдат активни незабавните плащания, а във втората половина на 2021 г. се очаква да е готова връзката между телефонен номер и IBAN.
„Година след старта на проекта имаме изградена национална платежна инфраструктура, която няколко пилотни банки понастоящем тестват. Важна предпоставка за успешен старт на услугата беше подготовката на нормативната уредба“, пише по темата главният изпълнителен директор на фирмата Мирослав Вичев в бюлетина на Асоциацията на банките.
Разплащания в търговски обекти, онлайн или във физически обекти
ще бъдат възможни посредством мобилно приложение, с QR код или NFC
което ще донесе допълнителни ползи за крайните клиенти. Това ще се реализира с въвеждането на националния стандарт през следващата година.
Други допълнителни услуги, които ще бъдат предложени на банките, са свързани с предпазване от измами, както и борба с прането на пари - те също са част от проекта за незабавни плащания. Това е още една стъпка напред в борбата със сивата икономика. При междуфирмените разплащания практиката показва, че незабавните и близките до незабавния ефект плащания подобряват паричния поток, улесняват управлението на средствата, намаляват просрочените плащания и ускоряват уреждането на фактурите, коментират експертите. Очаква се до две години услугата да бъде приложима и за бизнеса.