Според Бет Мидлър във филма “Плажове” сутиенът е изобретен, “за да прави малките гърди големи и да поддържа големите високо”. Жените са прибягвали до разни начини, за да правят бюста си по-съблазнителен от столетия насам.
Първият прототип на модерния сутиен е сътворен през 1859 г.
През март 1893 г. в САЩ Мари Тюсек депозира патент, наречен “поддръжка на бюста”, съставен от “джоб” за всяка гърда и система от презрамки, свързани с безопасни игли. Той също е търговски провал.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева - вече и с SMS
Успехът идва едва в началото на XX в. Но през последното столетие модата на сутиените претърпява редица възходи и падения.
1914 г.
След като ѝ писва от стегнатите корсети под роклите, феминистката от Ню Йорк Мери Фелпс Джейкъб патентова дизайна на класическия днес сутиен. “Става дума за две шалчета, съединени с панделка”, казва съвременната специалистка по дамско бельо Никол Уилис. Малко по-късно Джейкъб продава патента си на “Уорнър брадърс корсет ко” за 1500 долара, днешни около 26 000.
1934 г.
Раменете са напълно свободни с изобретяването на сутиена без презрамки. Две години по-късно “Уорнър” измисля системата за размера на бельото, в която се използват букви от A до D. Тази стандартизация е огромно улеснение за търговците и клиентките. През 2011 г. в някои държави мерките вече са се увеличили до чашки с размер L
1940 г.
Подчертаването на гърдите става наистина важно благодарение на Фредерик Мелинджър от фирмата “Фредерик от Холивуд”, който създава първия сутиен с повдигащ ефект. Впрочем с неговото име се свързва и създаването на прашката.
1941 г.
Ексцентричният богаташ и филмов продуцент Хауърд Хюз (прототип на главния герой в “Авиаторът”) използва авиотехнологиите, за да разработи сутиен с много заострени напред чашки за тогавашния секссимвол на Холивуд Джейн Ръсел в режисирания от самия него филм “Извън закона”. По-късно Ръсел разкрива, че сутиенът бил толкова неудобен, че тя отказала да го носи. Независимо от това през следващото десетилетие сексбомби като Джейн Мансфийлд се влюбват в този странен силует. “По това време Холивуд наистина започва да популяризира определени модни тенденции. А жените полудяват по бански костюми именно с такива горнища”, казва Джин Лусиани, авторка на книга за сутиена.
1949 г.
“Мейденформ” пуска прочутата си рекламна кампания “Мечтаех си да съм...”. Тя включва десетки плакати с красиви жени, които влизат в романтични образи от историята, романите, филмите, или изобразяват реални житейски ситуации.
1960 г.
Джанет Лейт събира погледите на зрителите, когато се появява само по сутиен и бикини във филма “Психо” на Хичкок. Две години по-късно модерните технологии навлизат в бельото, когато “Дюпон” въвежда ликрата. “Това е едно от най-революционните нововъведения. Производителите вече са способни да правят чашки, които запазват формата си дори след много пранета”, казва Лусиани.
1968 г.
Представителки на Партията за освобождаване на жените в САЩ размахват сутиени в знак на протест срещу провеждането на конкурса “Мис Америка” в Атлантик Сити. Освен че махат сутиените, те слизат от високите токчета и изтриват грима си. Медиите наричат събитието “горенето на сутиените”, като създават продължил няколко години мит. Всъщност при този протест никога не е било изгаряно дамско бельо.
1977 г.
Трио жени от Върмонт измисля спортния сутиен Jogbra. Колкото и невероятно да звучи, за прототипа са използвани части от мъжки слипове. 22 г. по-късно това изобретение преживява истински триумф, когато футболистката Бранди Частейн сваля фланелката си и остава по спортния си сутиен след победата в световната купа по футбол за жени.
1987 г.
Десетилетие след като Джейн Ръсел започва да залита по сутиените “Плейтекс”, компанията става първата, която показва жена по сутиен в реклама.
1990 г.
Френският дизайнер Жан-Пол Готие издига на нови висини сутиена със заострени чашки чрез култовото боди с конуси за турнето на Мадона “Руса амбиция”.
1994 г.
Макар сутиенът “Уондърбра” да е комерсиализиран още през 1935 г., той се завръща с шум и трясък чрез образа на невероятната Ева Херцигова, която го рекламира и приковава световното внимание. “По данни на компанията на всеки 15 секунди се е продавал по един”, казва Лусиани.
2001 г.
Сутиенът набира нови позиции, след като Ей Би Си излъчва шоуто на “Виктория сикрет”, в което за първи път на подиума се появяват супермоделите Жизел Бюндхен, Хайди Клум, Тайра Бенкс и Моли Симс.
2010 г.
Кейти Пери разгневява Америка с видеото си California Girls, в което чашките на сутиена ѝ бълват сметана.
2014 г.
Технологиите на бельото придобиват футуристични измерения. Появяват се “умни” сутиени, които регистрират биопоказателите при спортуване. Въпреки всички странни приумици обаче статистиката на магазините в Ню Йорк показва, че най-добрите продажби са на класическите сутиени в черно.