Световната звезда прие министерската покана да разгледат заедно изложбата на Пикасо в Националната галерия
Антонио Бандерас играе право хоро с министър Николина Ангелкова в златната зала на Националната художествена галерия, бившия царски дворец. Това не е гледка, която може да се види всеки ден, още повече че актьорът е изключително щастлив.
Ето така завърши изненадващото посещение на световната звезда в Националната галерия на 16 декември. Министърката на туризма го кани да разгледат заедно изложбата на Пикасо, която е разположена на втория етаж там и ще стои до 25 януари 2016 г. Прави го, защото двамата вече се познават достатъчно добре след няколкото им срещи у нас. По-важната причина обаче е, че тя е убедена как подобни изживявания карат човек да разказва за тях на приятелите си. А каква по-добра реклама на България - не кой да е, а
лично Бандерас да
разказва на своите
близки и познати
Знаменитият актьор е у нас за 4-и път, тъй като се снима в американската продукция Security (“Охрана”). Във филма участва и Бен Кингсли, който пристигна в София преди седмица.
Антонио Бандерас пристига с няколко асистентки 5 минути след 11 ч, когато е срещата му с Ангелкова във фоайето на галерията. Там вече го чака тя заедно с Ярив Лернер, шеф на киноцентъра “Ню Бояна”, и баща му Ави Лернер, който е собственик на филмовото студио, както и президент на продуцентските компании “Ню имидж” и “Милениум филмс”. Появата на звездата предизвиква искрена почуда у служителите на галерията, които са предупредени, че ще има делегация, но не знаят кой ще е в нея. Той се запознава с директорката на галерията Слава Иванова и с лекота запомня имената и на останалите служители там.
Министър Ангелкова и Бандерас разглеждат галерията
“Дворецът е построен от Александър I Батенберг и Фердинанд I, който е дядо на Симеон Втори”, обяснява министър Ангелкова на Бандерас. Той я изслушва внимателно и вметва: “Мисля, че голяма част от тяхното семейство сега живее в Испания, нали? Даже се бях срещал с някого от тях.” Ангелкова знае прекрасно испански и говори с актьора на родния му език. Но тъй като тя знае и английски, той отвръща на английски. Така го разбират и останалите.
Чувайки разговора, Ави Лернер отправя нова покана за роля към Бандерас:
“Ще правим филм
за цар Борис,
който през 1943 г. е спасил българските евреи. Започваме да го снимаме през 2016 г., така че, ако искаш да играеш царя...”
Междувременно делегацията влиза в залите, където е изложбата на Пикасо. В нея са представени 78 литографии на испанския художник и 7 негови керамики във формата на чинии с изображения върху тях, разказва екскурзоводката.
“Имам 2 оригинални картини на Пикасо - включва се Бандерас. -
Едната я загубих
при развода,
другата пътува за Малага (родния му град - б.а.).” Впрочем съдебното решение за развода на актьора с популярната актриса Мелани Грифит излезе преди дни.
Това обаче не е тема, която може да обсъжда с непознати хора, затова елегантно я подминава, като продължава да говори за Пикасо. И на практика отнема за дълго ролята на екскурзоводката.
“Картината, която остана при мен, е изключително ценна, защото има две дати. Рисувана е през 1953 г. и Пикасо я датира. Седемдесет дни по-късно той обаче я дорисува и я датира втори път”, обяснява звездата. Оказва се, че Бандерас е изключително общителен, обича да разказва истории, а когато слуша някой друг, го прави с цялото си внимание.
“А, вижте, тази картина е почти като моята”, показва той "Ателието на стария художник", която е част от българската изложба. Застава пред нея, за да бъде сниман, след което започва да праща снимките на приятели в Малага. В графиката му вкъщи фигурите са почти същите, но са разместени, обяснява Бандерас. След което се впуска в разказ за живота на Пикасо. Художникът заминал през 1937 година за Париж и повече никога не се върнал в Испания, отвратен от режима там. Но пък жените в живота му хич не били малко, засмива се актьорът. Именно във Франция рисува прочутата си картина “Герника”, чието име в днешно време става заглавие на филм. Снима го испанският режисьор Колдо Сера - приятел на Бандерас, който започва да работи по идеята си още през 2012 г. и дълго време не може да намери средства. Филмът разказва за ужаса, преживян от зрителите на баското градче Герника, бомбардирано от Хитлеровия легион “Кондор” на 26 април 1937 г. Ще излезе на голям екран през 2016 г.
Артистичната делегация влиза в малка зала, в която са събрани 9 портрета, рисувани от Пикасо. Бандерас си
слага очилата и
се втурва към три
графики,
закачени една до друга. Това са три варианта на портрета “Жена в кресло”.
“Ето, вижте, тези детайли тук - Бандерас посочва буфан ръкавите на жената, - са от картината “Лас Менинас” (“Придворни дами”) на Веласкес. Пикасо много често използва фигуративни конструкции, които наподобяват картини на класически испански художници. По този начин той засвидетелства уважението си към старите майстори.”
Една от мечтите на световно известния актьор е да изиграе някой ден Пикасо. И тя има много логично обяснение - двамата са родом от един и същи град - Малага. “От дома си виждам родната му къща”, казва Бандерас, който пред очите на всички в галерията доказва колко много знае за прочутия си съгражданин.
И секунда след това буквално ахва, влизайки в Златната зала на галерията. Вътре е достойно да онемееш, след като видиш стотиците орнаменти по стените, облицовани с 23-каратово злато, както обясни директорката Слава Иванова. “Тези орнаменти се издухват, когато са от злато, нали? Знам, че технологията на изработката е много сложна”, казва Бандерас. И когато вижда учудените погледи на събеседниците си, уточнява, че е научил техниката по време на изработването на декори за някакъв филм.
Междувременно министър Ангелкова тайно от него прави някакви знаци на екипа си, след което върху блестящия паркет на залата се втурват коледари от ансамбъл “Българе” и заиграват. Бандерас грабва телефона си от асистентката и започва да снима, усмихнат до уши.
Преди време той разказал на Ангелкова как негов приятел му подарил диск с българска музика и той се влюбил по собствените му думи в “космическите гласове”. Така на министърката ѝ хрумнало да го изненада с фолклорен спектакъл. Когато започна речитативът на коледарите - “колкото звезди на небето, толкова берекет в полето”, тя му превеждаше на испански какви са пожеланията им.
След танца в залата остана само гайдарят Веселин Кузмов. “Това е единственият български музикант, за когото са писали в “Ню Йорк Таймс”. На гайда се свири много трудно, а някои произведения са невъзможни за изпълнение, тъй като при нея трудно се докарват високите и ниските тонове. Сега специално за вас той ще изсвири нещо, което е от онези невъзможните”, представи го създателят и продуцентът на ансамбъла Христо Димитров.
И Кузмов засвири “Лятно време” (Summer Time) на Джордж Гершуин. Невероятно! Виждаш как гайдарят само притиска между ръцете си издутия мех и не вярваш на ушите си как от него излизат звуците на великолепната джаз симфония.
Жилите на Бандерас
се издуха от вълнение,
той сложи ръка на сърцето си и се поклони: “Това беше изключително хубаво! Благодаря ви толкова много!”
До гайдаря обаче застана поредната изненада - солистката на ансамбъла Албена Вескова, била и част от “Мистерията на българските гласове”. Тя изпя акапелно “Лале ли си, зюмбюл ли си”, а после с оркестъра - “Пустото лудо и младо”. Тук се включи с тананикане и Бандерас. “Много е музикален, веднага хвана верния тон”, каза по-късно Вескова. А актьорът докосна пендарите, закачени в наниз на челото ѝ, и каза: “Този детайл го има и при испанските циганки, те носят подобни неща.”
За накрая бе оставена ръценицата. Бандерас не устоя, хвана телефона си, включи го в режим “камера” и започна да върви след музикантите и да ги снима отблизо досущ като оператор. Накрая
покани ансамбъл
“Българе” да танцува
в испанския град
Марбея,
където по традиция се организират международни фолклорни фестивали.
И уж програмата свърши, но Бандерас протегна ръце и се хвана за няколко от танцьорите уж да учи право хоро. Присъедини се и министърката. “Или схваща много бързо, или просто го знае”, казаха други от ансамбъла, като го видяха как танцува, без да оплита краката си. После го засипаха с подаръци - поднесоха му носии, два костюма с логото на “Българе”, калпак, книги, икони. Той пък не отказа на никого нито автограф, нито снимка. Така предвиденият един час естествено се удължи с още един.
Това вероятно е предизвикало леко неудобство сред един клас български ученици, дошли да видят изложбата на Пикасо. Заради делегацията тя беше затворена за външни посетители. Момчетата и момичетата кротко чакаха във фоайето на галерията, подредени в опашка. В момента, в който видяха Антонио Бандерас да слиза по стълбите, очите им се разшириха от почуда. Най-пъргавият от тях веднага извади лист с химикал и поиска автограф. Останалите, придобили кураж от приятелското отношение на актьора, го последваха. От превъзбуда учениците закрещяха: “Си, си” (“Да, да”). Бандерас каза: “О, знаете испански? А аз знам български. Ето! Да, да, не, не.”
Учениците го изпратиха с възторжени викове, той излезе от входа, целуна министърката с думите: “Чао, бела” (“Довиждане, красавице”), помаха на екипа и влезе в джипа, който го откара в хотела му.
“Поканата наистина беше приятелска, по-скоро жест към него да види софийската изложба на Пикасо, защото знаех колко го уважава. Нито лев държавни пари не сме похарчили за посещението му в галерията. Важното е, че той наистина се зарадва”, каза накрая Николина Ангелкова.
Има и още нещо, което не е за пропускане - Бандерас искрено харесва България и често го повтаря. И това вече не е просто реклама от уста на уста между приятели, това е световна реклама, направена от истинска звезда. Случила се без пари, но пък безценна.