Леко ускоряване на ръста на икономиката до 2.1 на сто през 2016 г., бюджетен недостиг от 1.8 млрд. лв.
Новият дълг, който държавата ще поеме през 2016 г., ще е 3.9 млрд. лв. и ще стигне 28.9 % в края на 2018 г. Той е предвиден изцяло за рефинансиране на стар борч, за погасяване на бюджетните дефицити и поддържане нивото на фискалния резерв. Това са основните параметри, заложени в публикувания за обществено обсъждане в понеделник Законопроект за републиканския бюджет 2016 г. Той е подсилен с актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за 2016-2018 г., с която Министерството на финансите мотивира по-оптимистичните си очаквания за догодина в сравнение с прогнозите, на правени през 2014 г.
Планира се догодина приходите в бюджета да бъдат 20.592 млрд. лв., а разходите 10.995 млрд. лв., което наново е разпределение над половината от постъпленията, за което поредно правителство търпи критики от страна на бизнеса.
Основен приоритет на провежданата фискална политика в средносрочен план остава стремежът за запазване на стабилността на публичните финанси, посочват от финансовото министерство. То очаква стабилни нива на растежа през 2017 и 2018 г., съответно от 2.5 % и 2.7 %.
Подобрени са очакванията за бюджетния дефицит и за 2017 и 2018 г. както подобава на нива от 1.4% от БВП и 1% от БВП, което и доста по-оптимистична прогноза спрямо преди година.
За 2015 г. се очаква дефицитът на касова основа да достигне до 3.3 % от БВП, но на начислена основа ще бъде под 3% от БВП, с което не се нарушават Маастрихтските критерии по отношение на нивото на бюджетния дефицит.
Минималната работна заплата става 420 лв.
В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза се запазва планираният и преди ръст на минималната работна заплата до 420 лв. от 1 януари 2016 г., година по-късно да е 460 лв. и толкова да остане и през 2018 г. "Това повишаване цели постигането на номинален ръст на възнагражденията на най-ниско-доходните групи на пазара на труда и ще способства за постигането на социална кохезия и създаването на равни възможности за пълноценен социален и продуктивен живот за всички социални групи от населението" аргументират се от ведомството на Владислав Горанов.
В системата на средното образование е предвидено увеличение на стандартите за финансиране на дейностите по образованието, с което се създава възможност за увеличение на заплатите на педагогическия и непедагогическия персонал в системата. В системата на труда и социалната политика е предвидено увеличение на средствата за персонал за 2016 г. за запазване административния капацитет и нормалното функциониране на социалните услуги.
Месечните помощи за отглеждане на дете ще са 37 лв. за първо дете, за семейство с две деца – 85 лв., с три – 130 лв. с четири – 140 лв., като за всяко следващо дете помощта за семейството ще расте с 20 лв. За отглеждане на близнаци месечната помощ се запазва по 75 лв.
Остават същите и еднократните помощи за раждане на дете от 250 лв. за пъпрво дете, 600 лв. - за второ, 300 лв. - за трето, и по 200 лв. за всяко следващо дете.
Данъчно-осигурителната политика ще бъде ориентирана към подкрепа на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, както и ограничаване на данъчните измами и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план, посочват от Министерството на финансите.
Вдигане на акциза за цигари и гориво
За периода 2016-2018 г. не се очакват значителни промени в основните данъци и ставки, освен вече обявеното вдигане на акциза за цигарите и горивото за отопление. Предвижда се запазване размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на държавното обществено осигуряване за 2016 г., но за 2017 и 2018 г. се повишава с по един процентен пункт осигурителната вноска за фонд "Пенсии” на ДОО.
Предвижда се поетапно повишение на частта от минималния осигурителен доход, върху който се определят здравноосигурителните вноски за лицата, които се осигуряват за сметка на държавния бюджет, върху 55 на сто от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 1 януари 2016 г., като всяка следваща година се увеличава с 5 на сто до достигане на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, което е съобразено при разработването на прогнозата за периода 2016-2018 г.
Приходите по консолидираната фискална програма за периода 2016-2018 г. запазват относително устойчиво ниво с тенденция за лек спад в диапазона 37.4 – 37.,1% от БВП. Разходите пък показват тенденция на намаление от 39.4 % от БВП през 2016 г. до 38.2 % от БВП през 2018 г. и имат основен консолидационен принос за постигане на целите за дефицита, посочват от ведомството.
Министерството допълва, че основният акцент на политиката в областта на здравеопазването през 2016 г. ще бъде подобряването на функционирането на системата на база приетите промени в Закона за здравното осигуряване и в Закона за лечебните заведения.
Пенсионната политика предвижда от 2017 г. вместо осъвременяване на пенсиите, от 1 юли да се извършва преизчисляване на всички пенсии за трудова дейност с по-голяма тежест на една година осигурителен стаж, като увеличението ще бъде с процент равен или по-голям от процента, определен по чл. 100 на КСО. Със същите проценти се предвижда да се увеличават и размерите на социалната пенсия за старост и минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст.
За 2016 г. пенсиите ще бъдат променени с 2.5% от осъвременяването по чл. 100 от КСО, през 2017 г. – с 2.7 % при увеличение на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1.1 на 1.13, а през 2018 г. – с 2-8 % при увеличение на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1.13 на 1.161 на сто.
Министерството си поставя за цел повишаване на ефективността при управление на публичните финанси , а на общините ще бъдат разширени възможностите за устойчиво и балансирано развитие. Сред приоритетите в работата са подобряване механизмите за разпределение на изравнителната субсидия и на целевата субсидия за капиталови разходи./mediapool.bg