Италианецът Марио Полегато е известен в цяла Европа с обувките, които прави. Семейството му обаче имало други планове за него, когато се родил.
Всичко това се случило заради едно пътуване на италианеца в САЩ. След конференция за виното в град Рино, щата Невада, Полегато решава да отиде на екскурзия в пустинята наблизо.
Екипиран е със скъпи спортни обувки. При прехода обаче краката му много се сгорещяват и той се чувства толкова некомфортно, че вади швейцарското ножче и надупчва подметките на обувките си на място. Веднага чувства облекчение и решава, че спортните обувки трябва да се произвеждат по различен начин. След години се оказва, че именно той е човекът, направил революционните обувки. “Исках обувки, които да дишат и в същото време да бъдат водонепромокаеми”, разказва 62-годишният сега Марио Полегато.
Подходящ материал за обувките си намерил в НАСА. Той представлява изкуствена мембрана, която пропуска молекулите на потта навън, но не и тези на водата навътре. Отнело обаче години, докато материята се преработи, така че да може да се интегрира в подметка и да издържа на ходене. “Прекарах три години от живота си в изследвания, за които накрая взех патент. След това го предложих на всички големи компании, занимаващи се с производство на обувки, но никой не повярва в мен”
Полегато обаче бил твърдо убеден, че проектът му ще успее. Идеята била много проста и лесна за обяснение.
Началото било трудно. След като му отказали всички големи фирми, 45-годишният Полегато решил сам да осъществи проекта си. Макар че имал пари от семейното наследство, той взел банков заем и основал своята собствена компания - Geox. 17 години по-късно този бизнес вече го е направил милиардер.
Като начало италианецът наел на работа 5-има млади хора от родното си село Биадене в Монтебелуна. Нито един от тях нямал представа от обувен бизнес и не бил работил каквото и да е преди. Явно Полегато попаднал на качествени хора, тъй като бизнесът постепенно започнал да се разраства. Днес
в компанията работят 30 000 служители, между които са и първите 5-има, наети в селото на собственика. Фирмата разполага с 1300 магазина по целия свят. Макар че първоначално компанията се занимава само с производство на обувки, през последните години разширява дейността си и в производството на дрехи. Geox излиза и на фондовата борса в Милано преди 10 години. 29% от акциите са изкупени веднага. Останалите 71% се държат от Полегато.
Гледайки назад, Марио си спомня, че отначало ръководел обувния си бизнес много бавно, “почти като хоби”, като в същото време продължавал да работи в семейното винопроизводство, за да получава заплата. Смята, че е сбъркал, опитвайки се да продаде патентите си на други фирми, с което изгубил 3 години. Сега сочи за своя грешка, че не е основал обувната си компания по-рано, признава той пред Би Би Си. Направил обаче нещо, което според него било много правилно - още от самото начало кандидатствал за патент за обувките в 100 държави. “Трябва да защитаваш идеите си - казва той. - След 17 години в бизнеса нашият продукт все още е уникален, тъй като успях да го защитя с патент."
Полегато вярва толкова много в това, че компаниите трябва да защитават своите нововъведения, че сега е член на Европейската служба по патентите и помага при обсъждането на номинациите за наградата за европейски изобретател. Освен това милиардерът изнася и лекции за интелектуалната собственост и наистина смята защитата ѝ за своя кауза. “Искам да ви разкажа една история. Преди много години някой от Неапол създал еспресото, а друг пицата, но никой не знае кои са били тези хора. Сега всеки познава американската компания “Старбъкс”, която продава кафе, и американската “Пица хът”, която има хиляди пицарии по света."
Полегато разказва това, защото според него то илюстрира разликата между това да имаш идея и да използваш чужда
Смята, че няма достатъчно подкрепа в Европа и особено в Италия за хората с идеи. “Училищата в Италия не обясняват особено много какво е това изобретение, не го подкрепят. Същият проблем съществува и в регионалната политика. Просто не инвестират в иновациите”, обяснява производителят.
След като се заел с производството на обувки, Марио отстъпил ръководството на винарната на брат си Джанкарло. Въпреки че фирмата му има 700 млн. годишен оборот, Полегато дори и не помисля да се преселва в Милано, който диктува тенденциите в модата и дизайна. Останал да живее в дома от детството в родното си село в Монтебелуна заедно със съпругата си. Тя е неговата младежка любов, женени са от 26 години.
Триетажната фамилна вила е построена през 1622 г.
Днес тя е не само дом на семейството на Марио, но и седалище на фирмата Geox и на винарната на рода му. В имението се правят фотосесиите за реклами на двата продукта, вилата е отворена и за туристи.
Въпреки натрупаното богатство Марио не забравя старите си приятели. Обича да отдъхва с тях в дома си на чаша просеко, което, естествено, се произвежда в семейната винарна.
Фирмата сменя посоката в кризата, ще работи за дамите
Макар че се развива добре, Geox също изпитва проблеми през последните години заради кризата. През първите 9 месеца на 2013 г. продажбите на компанията са паднали с 11,9%, показва последният ѝ финансов отчет.
От фирмата обясняват трудностите с мерките, взети в еврозоната заради кризата с дълга. Като резултат компанията също се реорганизира, като затваря магазините, които не носят достатъчно печалба, главно в Европа. През 2013 г. са затворени 115 магазина, още 68 ще спрат да работят през тази година.
Но докато Geox затваря магазини в Европа, отваря нови в Азия. Марио вече разработва планове за откриването на 400 нови магазина в Китай.
Полегато има планове и да смени основния фокус на производството на артикули, като се насочи към повече обувки за дамите. В момента жените са свързани с приблизително 68% от продажбите на глобалния обувен пазар, отчитат от фирмата.
“Необходимо е изцяло да се смени посоката. Бихме искали да произвеждаме обувки от градски тип... обувки, които можете да носите по 10 часа на ден”, споделя Марио Полегато пред Би Би Си.