София Филм Фест обяви 12-те филма от международната си конкурсна програма, които ще се състезават за Голямата награда „София – град на киното“. Тя ще бъде определена от авторитетно жури в състав Теодор Ушев (мултимедиен артист, режисьор и графичен дизайнер, Канада-България), Иля Хржановски (режисьор, Русия), Светла Цоцоркова (режисьор, България), Наташа Петрович (актриса, Северна Македония) и Саболч Хайду (режисьор, актьор, продуцент, Унгария) и ще се връчи по традиция от патрона на фестивала – Столична община.
Ето и заглавията в конкурса:
* „Вухай“ (Wuhai) – Китай, режисьор Джоу Дзъян;
* „Диви дни“ (Savage Days) – Франция, режисьор Давид Ланзман;
* „Луцу“ (Luzzu) – Малта, режисьор Алекс Камилери;
* „Неподвижен“ (Bedridden) – Монголия, режисьор Бямба Сахя;
* „Петя на моята Петя“ (Petya of My Petya) – България, режисьор Александър Косев;
* „Работна смяна“ (The Shift) – Латвия, режисьор Рейнис Калвинш;
* „Разлом“ (Ravine) – Унгария, режисьор Балаш Краснахоркай;
* „Розовият облак“ (The Pink Cloud) – Бразилия, режисьор Юли Жербасе;
* „Уроци по немски“ (German Lessons) – България-Германия, режисьор Павел Веснаков;
* „Черната котка“ (The Black Cat) – Иран, режисьор Карим Мохамад-Амини;
* „Шоуто на Джемил“ (The Cemil Show) – Турция, режисьор Баръш Сархан;
* „Шпагат“ (Grand Écart/Spagat) – Швейцария, режисьор Кристиан Йоханес Кох.
Ето и повече информация за четирите филма, които не бяха обявени досега.
Стартирал като проект от София Мийтингс, филмът на Бямба Сахя „Неподвижен“ (Bedridden) има световната си премиера в Талин, където печели овации от киноспециалистите. За първи път в конкурсната програма на СФФ влиза филм от Монголия, а режисьорът му е завършил операторско майсторство през 1996 г. във ВГИК, Москва. Сахя има опит в международни продукции („Държава на кучетата“ и „Хадак“ на Петер Бросенс), режисьор е на няколко документални филми, а в игралното кино дебютира през 2013 г. „Неподвижен“ е вторият му пълнометражен филм, а историята е за млад писател, който решава да не става от леглото си, докато не завърши своята книга. Творбата му теоретично би могла да издигне „славата“ му от неясните онлайн-пространства на по-високо ниво, пък и в момента не съществува нещо, което да го очаква във „външния“ свят – нито екзалтираща любов, нито друга силна мотивация. Разбира се, никой от близките не е във възторг от това егоцентрично решение и писателят трябва да се изправи пред последиците...
„Диви дни“ (Savage Days) на френския режисьор Давид Ланзман отвежда публиката в Париж, по стъпките на парите, удоволствието и амбицията. А техните образи изпълват със съдържание студент, който проституира, първокурсник наркодилър (в ролята е по-малкият син на Ален Делон - Ален-Фабиен Делон) и търговец, който прави тонове пари. Съдбите им се преплитат, раждат се чувства, а историята запечатва част от реалността на днешните млади поколения. С „Диви дни“ Давид Ланзман се завръща в Международния конкурс в София, след като през 2006 г. представи дебюта си „Ду-ууп“.
Вторият игрален филм на китайския режисьор Джоу Дзъян „Вухай“ (Wuhai) е история, която смесва драма и трилър. След наградата на ФИПРЕССИ на кинофестивала в Сан Себастиан, филмът ще бъде представен пред българската публика в Международния конкурс през март. Във фокуса на историята е семейна млада двойка, живееща в град Вухай. След продължителни разправии и неразбирателство, двамата решават да търсят отговори на проблемите в деня на годишнината от сватбата си, без да подозират за надвисналата смъртоносна буря.
Най-добрият латвийски дебют за 2020 г. „Работна смяна“ (The Shift) на режисьора Рейнис Калвинш ще срещне фестивалната публика в София с млад шофьор и неговия отчаян опит да успее да изкара изчезналите пари, които дължи на все по-нетърпеливия си шеф, като навърта километри в сложните таксиметрови войни. Скоро кражбата, която го е поставила в безизходица без негова вина, ще се окаже най-малкият му проблем… Режисьорът е възпитаник на Балтийското училище за кино и медии в Талин, с магистърска степен от школата на легендарния Бела Тар в университета в Сараево.
Извън конкурсната програма ще бъде показан словашкият филм на известния продуцент Рудолф Бирман („Служих на английския крал“) и Мариана Ченгел Солчанска „Боклуци“ (Scumbag/Sviňa). Историята е конструирана като трилър, в основата й е бестселърът на словашкия журналист и политически анализатор Арпад Золтеш, а в сюжета има отзвук от убийството на журналиста Ян Куцияк, който разследва корупцията във върховете на политическите кръгове. Филмът не е документален, но фактът, че е вдъхновен от реални събития, прави картината на съвремието – изтъкана от престъпни връзки между политици, мафия, полиция, правосъдие и крупни бизнесмени – още по-плашеща.