Много бяха скептични относно въвеждането на новите лични карти , които съдържат чип с биометричните данни на човек. И оказа се - с право!
Притежателите на въпросните нови документи за самоличност срещат големи проблеми при боравенето с личните си финанси.
Клиенти се оплакаха в социалните мрежи, че им е отказана банкова услуга - откриване на сметка, превод, теглене на суми - след като новите карти не са били валидирани от банковите четци. Те били помолени да посетят банковия офис след няколко дни, докато се установи какъв е проблемът.
Не е ясна причината защо се появява този проблем, уточнява "Сега".
От Асоциацията на банките в България (АББ) също не дадоха ясен отговор. Оттам обясниха, че банките използват различни методи на валидация на личните документи и не всички от тях използват четци. Излиза, че проблем е имало само там, където се ползват четци.
"Преди няколко седмици има установени единични случаи на затруднения на валидация с четци на издадени нови лични карти с биометрични данни и чип, като тези проблеми са отстранени своевременно след установяването им. При установяване на проблем с четци практиката е да се преминава към ръчен процес на проверка, за да не се връщат клиенти", заявиха от АББ.
В същото време пострадали клиенти се оплакаха, че новоиздадените им лични карти с биометрични данни не са разпознати, дори и когато данните им са били въвеждани ръчно. Те са били помолени да посетят банковия офис след няколко дни.
Новият образец на личните карти бе въведен от 17 юни. С цел повишаване на сигурността на документа, освен изображението, той съдържа електронен носител на информация със записани биометрични данни – два пръстови отпечатъка и снимка.
Обещанията са в края на годината в тях да има и електронна идентификация - гражданите да могат да се идентифицират и във виртуална среда при ползване на електронни услуги и информационни системи.
Министърът на електронното управление Валентин Мундров се оплака, че МВР е изолирало неговото ведомство от изработването на лични карти и от чипа в тях. Мобилното приложение, чрез което може да се прави електронна идентификация, е завършено като „полезен модел“, но внедряването му било замразено.
Предвиждаше се това приложение да може да се използва за идентификация на лицето, за неговите отношения с общини и ведомства, за връзки, плащания и уведомления с данъчните, за различни разплащания с държавата и т.н.
Важно е да се отбележи, че смяната на личния документ не е задължителна. Личните карти, които са издадени до 16 юни 2024 г., може да се ползват, докато изтече срокът им на валидност.