Радикални образователни промени замислят от Министерство на образованието от догодина. Просветният министър Галин Цоков обяви въвеждането на входни и изходни равнища в 8-и и 9-и клас със задачи по ПИЗА , считано от новата учебна година.
Препитванията ще бъдат по български език и литература, математика и природни науки.
По думите на министъра форматът се въвежда, тъй като не може изведнъж да се променят по ПИЗА тестовете за Националното външно оценяване.
"Предвиждаме от началото на следващата учебна година да се въведат и входни равнища за завършващите 8-и клас и започващи 9-и клас входни равнища по основните предмети - БЕЛ, математика, природни науки. Те са свързани отново с ПИЗА задачи и тестове, насочени към установяване на уменията и възможност за решаване на практически проблеми от страна на учениците", заяви министър Цоков.
Промени ще има и във външното оценяване на десетокласниците, където ще влязат по-практически задачи.
"Отворихме, обсъдихме и преди няколко седмици затворихме промените в учебните програми от 1-ви до 10-и клас, готвени близо две години. Така че направихме една първа стъпка - да се олекотят учебните програми в общообразователната подготовка по отношение на тяхната фактологическа сложност и трудност", заяви министър Цоков.
Учителите обаче се опасяват, че учениците няма да са подготвени за новата система за оценяване, просто защото самите учебници в момента не са предвидени за нея. Първо трябва да се променят те, а едва след това да очакваме от децата да се "препрограмират" по новите изисквания. Съответно преподавателите предвиждат и значително занижение на оценките в клас.
17 000 учители се обучават по дигиталната раница на МОН, заяви Галин Цоков. Той каза още, че днес или утре ще подпише окончателния вариант на наредбата за директорските конкурси на за общинските училища. Самите конкурси ще могат да стартират през следващите седмици, увери министърът на образованието.
От Министерството на образованието обмислят и как да осигурят повече педагози и логопеди в детските градини.
Работи се и по промяна на Закона за висшето образование като се предвиждат 3-годишни бакалавърски програми.