9 Март - Свети Четиридесет мъченици ( Младенци )
На този ден имен ден празнуват: Младен , Младена , Младенка, Гордан, Горян, Горянка, Вивиан.
Информация за Свети Четиридесет мъченици (Младенци)
Църквата почита на този ден 40-те войника от арменския полк в гр. Севастия, които след жестоки мъчения загиват за своята вяра по време на преследванията на християните от император Лициний (IV в.).
Празникът е известен още като Четиридесет мъченици Севастийски , Свето четирси, Св.
С този ден е свързано народното вярване, че слънцето се обръща към лято, времето се затопля и излизат всички буболечки, змии и гущери от дупките си.
На празничната трапеза се слагат 40 червени чупиш, пълнени с боб, а също и 40 сарми с ориз. Наливат се 40 чашки с вино и 40 с ракия. Изяждат се 40 залъка и се изпиват 40 глътки вода. На този ден стопанинът засява 40 корена и всичко се хваща.
Сред обичаите на празника основно място заема обредното гонене на змии и гущери. Предпазващо значение имат всички действия в този обред - паленето на огньове, прескачането им, удрянето по железни предмети и наричането: "Бягайте, змии и гущери, на 40 разкрача".
На този ден не трябва да се провлачва конец, за да не се въдят змии и не се споменава името на влечугите.
Вярва се, че на този ден слънцето „се обръща” към лятото, а Господ забива 40 или 140 нажежени шиша в земята и я затопля. Вярва се още, че на този ден се събуждат и излизат от зимните си леговища змии, гущери и буболечки. Ето защо в ранното утро на Си светци всяка стопанка ще премете къщата и двора си, ще запали събраната смет, а после цялото семейство прескача огъня три пъти и се опушва с него. Това се прави за да се предпазят от ухапване на змии през лятото.
Извършват и обредно гонене на змии и гущери, като се вдига шум из двора с удряне на тенекии и на маши и с викове: „Бягайте змии и гущери на 40 разкрача”. Пак за предпазване от влечугите на този ден не трябва да се споменава името им и да се провлачва конец, защото той наподобява змия. В Западна България, където наричат празника „Младенци”, майките изпичат 40 малки хлебчета с форма на кукла и наричани „кукли”, „младенчета”, „младенци”.
Там почитат този ден за предпазване на децата от Баба Шарка или „сипаницата”, която си представят като три стари грозни жени. Хлебчетата дупчат с масур „за да не се дупчат лицата на децата” и намазани с мед ги раздават по съседските къщи, за да „бъде Баба Шарка блага”, да не се разболяват децата. В Родопско изпичат и раздават „тенурки” - тънки пшеничени питки, намазани с мед, „за болестчиците”. В Никополско хлебчетата са с формата на пиленца и се наричат „светийчета”.
В Западна България има поверие, че волът е опасан с 40 пояса, където се крие силата му. На „Младенци” той свалял поясите си и затова не трябва да го впрягат. На този празник се извършват и други действия, свързани с числото 40. На трапезата жените нареждат 40 постни сарми или пълнени чушки с ориз, а мъжете изпиват по 40 чаши /глътки/ вино или ракия. Събират и варят 40 охлюва или рака, които изяждат. Всяка домакиня засява 40 стръка цветя, посява 40 гнезда картофи, бодва 40 клонки в земята, тъй като повсеместно е разпространена вярата, че всичко, засадено на този ден се хваща и пониква.
Рано сутринта майките извеждат децата си на моравите и се търкалят 40 пъти за здраве. По пътя обратно към дома събират 40 „живи” пръчки - лескови клонки и ги носят на гръб, да не ги боли кръстът. Вярва се, че змия, убита на „Свети четирсе” притежава магическа сила. В главата й засаждат босилек и се казва, че той ще придобие лековита сила. Мома, закичена с такъв босилек, няма да я ловят уроки и магии.
В Тракия на този ден момите изпълняват много любопитен обичай – „светого”, с който символично въвеждат пролетта в селището. Девойките се събират се в една къща и правят кукла от кросно на тъкачен стан. Обличат я в булченски дрехи, на главата й слагат червено було. Момите слагат така приготвената кукла на шейна и с нея обхождат селото, минават край свещени могили с вековни дъбове, край аязми и оброци. Накрая отиват на реката и развалят куклата, измиват кросното и се плискат с вода. Чрез този ритуал бъдещите невести желаят да осигурят здравето и плодовитостта си .