Ето как НАИСТИНА са изглеждали неандарталците! Възстановиха лицето на жена на 75000 години! (СНИМКИ)

Източник: telegraph.bg
Снимков материал: pixabay.com

Всички сме чували за неандарталците - "пещерните" хора, както ги наричат още, са живели преди близо 100000 години и ежедневието им е било коренно различно от това, което познаваме днес. За живота им съдим главно по находките на археолозите - примитивни оръдия, с които са си служили, скелети и рисунки по стените на пещерите.

Сега обаче британски изследователи от Кеймбридж направиха огромен скок напред в разбирането и изучаването на нандарталците, пресъздавайки  външния вид на жена , живяла през неандерталската епоха преди около 75 хиляди години.

Останките от нейния череп бяха открити през 2018 г. в пещерата Шанидар, разположена в Иракски Кюрдистан, за която се смята, че е служила за гробище на неандерталци.

неандарталка глава

Според информация, публикувана на уебсайта на университета, черепът, който е принадлежал на жена, идентифицирана като "Шанидар Z", е бил в изключително увредено състояние. Експертите обаче са успели да пресъздадат външния вид на древния човек с помощта на 3D технология.

жена неандарталка

Археолозите са установили, че ръстът на жената е бил около 150 сантиметра. Освен това учените са успели да разберат възрастта на неандерталката: тя е починала на 40.

възстановена глава неандарталка

Междувременно от университета на Тюбинген, Германия, дойде друга новина. Древните египтяни са опитвали да разберат и лекуват рак преди повече от 4000 години, предполагат учени, цитирани от Пи Ей мидия/ДПА.

Разрези

Те са открили данни за белези от разрези по череп около голяма лезия, за която се смята, че е причинена от разрастване на тумор. Учените са открили следи и от около тридесет по-малки лезии по черепа, които са знак, че вероятно злокачественото образувание се е разпространявало. Черепът е на мъж, който бил на около 30-35 години, когато е починал. Според изследователите белезите от разрези са от остър предмет и затова се смята, че древните египтяни са се опитвали да оперират тумора.

„Когато за пръв път наблюдавахме разрезите под микроскоп, не можехме да повярваме какво виждаме“, коментира Татяна Тондини, изследовател в университета на Тюбинген, цитирана от БТА. Едгард Камарос, палеопатолог от университета на Сантяго де Компостела в Испания, обаче смята, че хирургичните разрези може да са от медицинска аутопсия с цел изучаване на заболяването след смъртта на мъжа. "И двете възможности разкриват хирургична интервенция, свързана с тумори, и това е изумително. Откритието е уникално доказателство за това как древноегипетската медицина се е опитвала да се справи и да изследва рака преди повече от 4000 години. Това е изключителна нова гледна точка в разбирането ни са историята на медицината“, казва той.

Учените, чието изследване е публикувано в специализираното издание "Франтиърс ин медисин", предполагат, че макар ракът често да се възприема като заболяване, причинявано от човешката дейност и фактори като замърсяване на околната среда и хранене, то е засягало хората и в древните цивилизации.

Динозаври

Вярно е, че ракът се смята за съвременна болест, свързвана главно със западните навици и с канцерогени в околната среда. Но заболяването е било с нас от самото начало по много начини. Дори динозаврите са страдали от рак, казва Камарос, който е водещ автор на изследването.

Известно е, че древните египтяни са били много напреднали в медицината и имали задълбочени познания по анатомия и хирургия. Има доказателства, че те са можели да идентифицират, описват и лекуват рани, болести и фрактури, както и да правят зъбни пломби.

Редактор: Петя Иванова