Учебни заведения в Пловдив търсят възможности да върнат учениците от 5. клас нагоре в училище, преди държавата да осигури безплатни тестове за тях.
Образователният комплекс от ЧОУ „Бъдеще“ и ЧЕГ „Стоян Сариев“ ще се възползва от единия от тях, който бе разписан за частните учебни заведения -школото да осигури самичко тестовете за двукратното изследване на учениците всяка седмица.
Първоначално този разход изглеждаше непосилен за ръководството, а готовността на някои родители да плащат тестовете сами създаваше предпоставка за неравнопоставеност. В крайна сметка, се договорихме да си поделим солидарно разходите, като всеки поеме 50% от сумата, каза директорката Светла Тошкова.
Така от утре там се връщат присъствено и учениците от 5. до 12. клас. За малките от начален етап бяха осигурени тестове от държавата и те започнаха да учат присъствено, когато се върнаха и учениците от 1. до 4. в общинските и държавните училища.
Другата възможност децата от прогимназия и гимназия да влязат отново в класните стаи - на общинските и държавните училища, е 50% от учениците в дадена паралелка да имат зелен сертификат. Това значи да са ваксинирани, да са преболедували или да са доказали с тест, че имат антитела над определената граница.
ЕГ „Иван Вазов“ вече започна допитване сред всичките си ученици колко от тях отговарят на тези условия. Възпитаници на Руската гимназия бяха сред първите, които решиха да се ваксинират, когато започна у нас имунизацията на ученици - при осигурени „зелени коридори“ в РЗИ.
В анкетата до петък вечерта се включили 400 гимназисти. От тях около 30% са със зелен сертификат. Събирането на информацията обаче продължава и в понеделник, каза директорката Вихра Ерамян. Възможно е в някоя от паралелките да се достигне дял от 50% ученици със зелен сертификат, което да позволи присъствено връщане в клас.
Много трудно обаче ще е организирането на учебен процес при такива условия, опасява се Ерамян. Учителите ще трябва да преподават в класните стаи на учениците със зелен сертификат и онлайн на техните съученици от същата паралелка, които не са ваксинирани или преболедували. В същото време ще трябва да обезпечат провеждането на часовете от разстояние в електронна среда и за паралелките, които остават онлайн.
Ваксинирани гимназисти има и в ЕГ „Пловдив“. Според директора Николай Радев обаче най-разумно е да се изчака заповедта за преминаване към ротация, за да се върнат големите ученици в класните стаи. Надеждата е това да се случи още тази седмица в Пловдив, след като в петък заболеваемостта на двуседмична база в областния град падна до 522 на 100 000. За да се превключи от онлайн обучение към въртене на паралелки присъствено и онлайн през седмица по график, трябва да е под 500 на 100 000.
Искри между двама министри за връщането в клас
Връщането в клас на учениците запали искри между двама министри. В петък здравният министър проф. Стойчо Кацаров обяви на брифинг за новите мерки в резултат на спадащата заболеваемост, че ще стане възможно възстановяване на присъствени занятия в дуалната форма на обучение в професионалните гимназии, както и извънкласни дейности. Оказа се, че това не е договорено с МОН и не бе вписано в излязлата часове по-късно заповед на МЗ.
Твърденията на здравния министър бяха също, че са осигурени 1 млн. теста, които ще са налични още в петъчния ден от миналата седмица, като това ще позволи връщането в училище и на учениците от 5. до 12. клас. Кацаров вметна още, че досега МЗ помагало с доставките, но всъщност било работа на МОН да си ги организира в бъдеще, защото това трябвало да се прави от този, които ги ползва.
Междувременно от МОН уточниха, че от обещаните от министъра на здравеопазването 1 милион теста за ученици са пристигнали 168 800. "Заедно с резервите от предишни доставки в момента в склада на БЧК в с. Лозен са налични 283 100 теста. Те едва осигуряват присъственото обучение на децата от I до IV клас до 10 декември. От ведомството на министър Николай Денков продължават да чакат с нетърпение анонсираните от МЗ още милиони тестове, за да върне в клас учениците от V клас нагоре", стана ясно от съобщение на МОН.