Учението на Камасутра не предлага единствено система от техники, любовни пози или методи за извличане на максимална наслада, а също многобройни съвети за уменията, които любовниците трябва да проявят в акта на сливане; как кожата да заухае; как да премахнем лошия дъх и нежеланите косми; как жената да спечели и задържи любовта на мъжа, кога какви билки и мазила да използва, за да постигне максимален ефект и др. Невероятно е колко актуално звучат текстовете от „Камасутра”, за която се предполага, че е написана около III-IV век.
Предлагаме ви откъс от книгата, в който има ценни съвети как мъжа да подбере най-подходящата девойка, както и как да я ухажва и спечели.
ТРЕТИ РАЗДЕЛ
За общуването с девойки
ПЪРВА ГЛАВА
23.
Когато се жени за девойка от същата каста, неомъжвана преди и получена според предписанията, мъжът ще добие дхарма и артха, ще добие потомство, почит, множество приятели, ще познае безпределна страст.
За да бъде така, да насочи вниманието си към девойка от благороден род с живи родители, поне с три години по-малка от него.
Тя трябва да е от достойно, заможно, заобиколено с приятели семейство, обичано от близките, с множество близки; с големи родове от страна и на майката, и на бащата; да е хубава, добра по характер и с белези за късмет по тялото; с красива коса и здрави зъби, нокти, уши, очи и гърди, не прекалено големи или прекалено малки, със здраво тяло. Вземе ли си мъжът такава жена, може да се смята, че е постигнал целта си и близките му няма да го упрекнат за избора.
Но непременно ще го упрекнат, както учи Гхотакамукха, ако си вземе жена, която вече е била с други и не е девойка.
При избора мъжът ще получи помощ от бащата, майката, роднините, приятелите от двете страни, които държат на думата си. Тяхна работа е да разгласят очевидните и скритите недостатъци на другите кандидати и да обяснят достойнствата на кандидата, произтичащи от рода му, да изтъкнат мъжките му достойнства, особено ония, които са приятни за майката на девойката. Хубаво е някой от приятелите да се направи на гадател и да подкрепи избора с тълкуване на полета на птиците и благоприятни телесни признаци, както и с влизането на слънцето в съответния дом от зодиака. Други пък подклаждат ревност у майката на девойката, подмятайки, че по техния приятел въздиша девойка от по-висок род.
Девойката се избира и се омъжва, когато съдбата, знаците, предзнаменованията и думите са благоприятни, защото, както учи Гхотакамукха, времето за женитба не се определя произволно.
Например мъжът трябва да избегне девойка, която при сватосването спи, плаче или тича извън дома, както и обещаната на друг.
Добре е да се избягват също следните видове девойки:
– потайните;
– с неблагозвучно име;
– с голям нос;
– с широки обърнати ноздри;
– с мъжко телосложение;
– гърбавите;
– с криви бедра;
– с изпъкнало чело;
– с гола глава;
– изглеждащите нечисти;
– омърсените от друг;
– имащите отоци по тялото;
– изживелите пубертета (Според древноиндийския закон жените трябвало да се омъжват, преди да са се появили признаците за полова зрялост. След това девойката се смятала за презряла и близките й носели вина, че не са я сватосали.);
– станалите приятели;
– по-малките сестри;
– варшакари (Жена, на която постоянно й се потят дланите и стъпалата.)
Освен това е хубаво да се избягват девойки, наречени на някоя от двайсет и седемте звезди, или с име на дърво, на река, с име, завършващо на “р” или “л”.
Ала някои твърдят, че благополучие носи женитба с девойка, запленила сърцето и очите на мъжа, и друга той да не търси.
Дойде ли време да омъжат девойката, родителите й започват да я кипрят и да я излагат пред очите на повече хора. Всеки следобед я пускат пременена да играе с приятелки, да ходи на жертвени обреди, сватби и други хорски сборища, все едно е стока.
С почетни дарове и любезни приветствия посрещат приятните на вид сватовници, съпроводени, както подобава, от техни близки, и под някакъв предлог им показват нагиздената девойка. После чакат благоприятния ден, подсказан от предзнаменованията.
И ако дойдат да искат девойката по-рано, родителите й ще поканят дошлите да се изкъпят и прочие с думите: “Всяко нещо с времето му.” И женитбата ще стане според местните обичаи, а иначе може да бъде четири вида: брахма, праджапати, арша и дайва (Това са първите четири от осемте предвидени в законодателството форми на брака, които подхождат на брахманите. При първия обред брахманът баща (Брахман – върховен бог отец) сам връчва дъщеря си със зестрата на избрания от него жених; дайва (божествен) – когато на това отгоре годеникът е жрец и сам изпълнява обреда; арша или риши (по имената на легендарни мъдреци, автори на ведическите химни) – когато при сватосването годеникът дава за невестата бик и крава или два чифта добитък; праджапати (владетел на сътвореното, баща на боговете) – когато при церемонията бащата произнася думите: “Изпълнявайте двамата дхарма.” Другите начини на бракосъчетаване се смятали за по-малко достойни, подходящи най-вече за по-долните касти: асура (демони полубогове) – когато младоженецът дава за булката откуп, какъвто може; гандхарва (разред низши божества, небесни музиканти) – когато юношата и девойката встъпват в брак по собствено желание, без да искат съгласието на родителите; ракшаса (зли духове, преследващи хората нощем) – когато мъжът насила отвлече девойката от дома й; пайшача (вид зли демони) – когато мъжът тайно обладае девойката, възползвайки се от сън или опиянение.)
Така се избира невяста.
24. ЗА ВИДОВЕТЕ СРОДЯВАНЕ
Тук има няколко стиха:
Обществени занимания, като допълване на стихове, които друг е започнал, сватби и съвместни гадания, не бива да се правят с низшестоящи или с вишестоящи, а само с равни.
Когато след женитбата мъжът е като слуга на жена си и на близките й, това е високо за него родство и разумните люде го избягват.
Обратно, сродяване, при което мъжът и близките му господстват над неговата съпруга, е низко родство и също се порицава от умните люде.
Но когато мъжът и жената си доставят взаимна наслада, а близките от двете страни се почитат, това е истинско сродяване.
Встъпи ли във високо родство, мъжът свежда глава пред роднините, но не бива да влиза и в низко сродяване, което всички порицават.
ВТОРА ГЛАВА
25. ПРОБУЖДАНЕ НА ДОВЕРИЕ У ДЕВОЙКАТА
Първите три нощи новобрачните спят на пода в целомъдрие и се въздържат от солена и сладка храна. После седем дни подред се къпят, развличат се с музика и пеене, гиздят се, хранят се заедно, изказват почитания на близките си, както и на онези, които са дошли на женитбата им. Това важи за всички касти.
В нощта след десетия ден, когато останат насаме, мъжът пристъпва към девойката с нежни думи и я предразполага.
Според някои добре би било след това три дни подред той да не й говори, за да има време тя да свикне, ала следовниците на Бабхравя учат, че ако стане това, ако мълчи като пън, тя ще започне да го презира и ще се отнася към него като към евнух.
Затова нека той пробужда доверието й и все повече се доближава до нея, но на първо време без да посяга на целомъдрието й – така учи Ватсаяна. И като се доближава, нека нищо не върши насила.
Жената е нежна и изисква нежни обноски, а когато мъжът подходи грубо, без тя да се е изпълнила с достатъчно доверие към него, изведнъж може да я завладее ненавист към любовното сливане и дори към мъжете изобщо.
Затова мъжът трябва според нейната нагласа да се доближава до девойката, печелейки доверието й с последователни стъпки, които предварително е подготвил.
Първата прегръдка трябва да бъде, както тя обича, и да не трае дълго.
Отначало ще я прегръща над кръста, където е по-податлива. Ако девойката е по-зряла и познава по-отдавна мъжа, може да бъде прегърната на запален светилник, но ако е непозната или недорасла – само на тъмно.
Щом приеме тя обятията му, той й подава уста в уста бетел, а ако го отблъсне, с всякакви нежни заклинания, уговорки и падане на колене ще я застави да го приеме. И срамежливата, и силно разгневената жена ще отстъпят, когато мъжът коленичи пред нозете им – това се знае от всички.
И докато поема тя бетела, той ласкаво я целува, като внимава да не се чуе звук.
След това я разговаря, пита я за неща, които не знае или уж не знае, а тя има възможност да му отговори с малко думи. И ако тя мълчи, той отново и отново я пита, без да показва припряност или раздразнение.
И нека не се обезсърчава от продължаващото й мълчание, защото, както учи Гхотакамукха, девойките добре чуват всяка дума, която произнесе пред тях мъжът, дори когато сами не проговарят.
Питат ли я настойчиво, тя може просто да кимне, обаче ако я хокат, няма дори да трепне. В отговор на въпросите “Желаеш ли ме?”, “Харесвам ли ти?” задълго остава безмълвна, преди едва доловимо да кимне, но ако се почувства притисната, може и да отговори отрицателно.
В случай че двамата се познават отпреди, мъжът може да привлече за посредничка приятелка, която се ползва с доверието и на двете страни, и да разговаря чрез нея. Тогава девойката се усмихва със сведено лице и когато приятелката се разприказва много, протестира и възразява. А приятелката на шега предава думи, които девойката не е изрекла.
Девойката отрича и протестира “Не, не съм казала това!”, но се и поусмихва и от време на време изкосо поглежда мъжа. Така се завързва разговор.
Когато почувства мъжа по-близък, тя по негова молба ще му поднесе бетел, благоуханни масти за втриване, венец, а може и да прикрепи тези дарове за връхната му дреха.
Докато го прави, той драсва леко с нокът зърната на младите й гърди и когато тя го отблъсне, й казва: “Няма повече, ако ме прегърнеш.”
След като я склони така, той посяга, докато се прегръщат, към корема й с ръка и веднага я дърпа, но после опитва отново.
Постепенно успява да примъкне девойката на коленете си и ласките му стават по-настойчиви, а когато тя се противи, я заплашва: “Ще оставя следи от зъби на долната ти устна и белези от нокти върху гърдите ти, а същото ще направя и на моето тяло и ще кажа на приятелките ти, че ти си ги направила. Какво ще им обясниш?” Така, плашейки я като дете, той я притегля все по-плътно.
През втората и третата нощ доверието й до голяма степен е завоювано и той гали цялото й тяло с ръка, целува я навред. Галейки енергично бедрата й, постепенно ще премине и към основата им. Ако тя се опита да му попречи, той пита “Какво лошо има?” и продължава.
Не след дълго под разни предлози ще докосне съкровените й места, ще развърже препаската, ще разхлаби дрехата на кръста, ще я свали накрая, без да спира час по час да гали основата на разголените й бедра.
Всякакви предлози може да използва, но не бива да нарушава обета и без време да насилва нещата. Преди това трябва да я научи на шейсет и четирите изкуства, да я увери в любовта си, да й разкаже как се е надявал, докато я е гледал. Нека също й обещае да бъде внимателен с нея, да разпръсне страха й от съпернички и най-сетне, след като съвсем премахне срама й, може да започне да я ощастливява, без да я стряска.
Така се създава предразположение у девойката.
Има и стихове:
Следвайки влеченията на девойката, мъжът изкусно я подготвя, притегля я и печели доверието й.
Не бива изцяло да следва волята й, не бива и грубо да върви срещу нея, а да следва среден път.
Който умее да предразположи девойката, да спечели любовта й, без да накърнява достойнството й, ще бъде обичан от жените.
Но който насили девойка, решавайки, че е прекалено свенлива, става скот в очите й, неразбиращ женската душа.
Девойка, набързо завоювана от мъж, който не познава девичето сърце, става нервна, притеснена и обезсърчена, ненавижда онзи, който е злоупотребил с нея.
Когато любовта й остава неразбрана и безответна, тя пада духом и намразва или всички мъже, или само своя собствен и тича при друг.
Из „Камасутра”