Aко някой се обади на телефона за спешни случаи 911, GPS сателитите могат да покажат на диспечерите къде точно да изпратят помощ.
Пътниците в самолетите имат достъп до подробни карти, които показват къде се намират по време на пътуването си. Свържете се към безжичен интернет и гугъл веднага разбира дали сте се закачили от Лима или Лондон, като дори дава подробни предложения за това какво и къде да ядете.
При всички тези възможности как става така, че няма представа къде е изчезнал самолетът на малайзийските авиолинии? Отговорите на в.
Какво се е случило с радара?
Контролиращите полетите обикновено използват радарите за проследяването на пътя на самолетите. Това работи добре, когато самолетът лети над земя. Радарът обаче има ограничен обхват. Той не може да се побие насред океана. Затова пилотите често контактуват с наземните служби с други средства, като например периодична радиовръзка. В тези случаи авиодиспечерите имат само обща представа за това къде се намира самолетът и накъде се е насочил.
Според АП полет 370 може би е бил в контакт с военен радар, преди да изчезне, но не е ясно дали авиодиспечерите са знаели къде се намира той. Знае се, че сигналът от транспондера на самолета е бил загубен, когато той е трябвало да навлезе във въздушното пространство на Виетнам. Поради това, че транспондерите са предназначени да работят с радар, се предполага, че ако самолетът беше достатъчно близо до брега, щеше да бъде видян на екраните на диспечерите.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева - вечеи с SMS
Могат ли да се използват летателните карти, които пътниците в самолета виждат, за проследяване на боинга?
Според Мелиса Рудингер, вицепрезидент по правителствените въпроси на асоциацията на собствениците на самолети и пилотите, картите, които понякога пътниците виждат на облегалката на седалката пред тях, всъщност са резултат от данните, които се събират от наземни станции. Те са представени в удобен за пътниците вид, за да могат да ги разбират. Така че дори ако разследващите могат да се доберат до тази информация, то вероятно тя ще съдържа същите неизвестни, които объркват следователите в момента.
Възможно ли е някой да е изключил транспондера на самолета?
Това е труден въпрос. Пилотите могат да изпращат кодирани съобщения чрез транспондера при авария. Но в конкретния случай не е ясно какво точно се е случило с транспондера. Не знаем дали някой не се е опитвал да бърника по него. Но защо да го прави? Данните показват, че никой в боинга не е изпратил сигнал за помощ от какъвто и да е вид. Тоест не е имало време за сигнал за помощ, тъй като вероятно е имало техническа повреда, насилствен опит за отвличане или катастрофа на самолета. Ако става въпрос за атака от терористи, нищожна е вероятността похитителите да са се занимавали с транспондера, докато са се опитвали да вземат контрол над самолета.
Възможни ли са други пробиви в сигурността на самолета?
В САЩ се изисква въздухоплавателните средства да имат авариен предавател. На пазара можете да се сдобиете с радиостанции, излъчващи сигнали за насочване на самолети, както и предаващи сигнали за бедствие на обикновена и общодостъпна радиочестота. Тази технология се предлага на пазара за катерачи, пътешественици и други търсачи на приключения.
Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) е световната структура, която определя стандартите за аварийните предаватели. “Ако една страна иска да бъде световен играч в областта на авиацията, тя трябва да приема стандартите на ИКАО - казва Рудингер. - Но всяка държава решава сама дали да го направи.”
Могат ли да се проследят мобилните телефони на пътниците?
Причината, поради която мобилният телефон може да бъде проследен на земята, е, че той постоянно е в контакт с предавателните кули на мобилните оператори. Ако няма такава, няма как апаратът да бъде проследен. По време на полет няма много възможности да се използва мобилната мрежа, въпреки че това вече се променя в Европа и може скоро да започне и в Съединените щати. Технологията позволява използването на мобилни мрежи, ако самолетът носи специална базова станция, която изпраща сигнал до търговски сателит, който след това го препредава на наземна мобилна станция. Но въвеждането ѝ ще бъде на доброволен принцип.
Телефоните имат GPS чипове. Те могат ли да помогнат?
Много мобилни телефони имат GPS, но не от вида, който се използва в колите. Мобилните телефони обикновено разчитат на един вид “помощен” GPS, който изисква постоянна мобилна връзка. Без безжичен интернет или клетъчна станция не може да се свържете със сателита.
Имал ли е полет 370 безжичен интернет?
Ако самолетът имаше wi-fi, това почти сигурно щеше да помогне. Мобилните устройства на боинга биха били свързани с интернет, докато другите комуникационни системи не биха работили. Но “Малайзия еърлайнс” не предлага безжичен интернет по време на полет.
Какви други технологии е можело да помогнат?
Федералната авиационна администрация в САЩ иска да се премине към система за контрол на въздушното движение от ново поколение. Тя ще използва сателити, за да се наблюдават самолетите. Те имат предимство пред радарите - технология от Втората световна война, защото могат да следят големи пространства, включително над океаните. Заедно с автоматичната система за сигнализиране, вградена в самолетите, те ще могат да излъчват сигнали, използвайки за целта сателити, като предават информация в реално време обратно към авиодиспечерите. Нужни са обаче години, за да бъде въведена тази система. Тя ще бъде фокусирана главно върху американското въздушно пространство. Самолетите на малайзийските и други авиолинии няма да бъдат покрити.