Как фирмите успяват да ни манипулират

вход през zajenata.bg
За Жената
Начин на живот
Позитивни мисли
Как фирмите успяват да ни манипулират
8998
Източник: Всеки ден
Снимков материал: pixabay.com
Как фирмите успяват да ни манипулират

Какви асоциации правите с цветовете? Дори да не го осъзнавате напълно, на подсъзнателно ниво мозъкът ви насища възприятията ви не само с цветовете, но и с техните внушения. Множество фирми и брандове вече съвсем целенасочено използват цветовата гама, за да накарат клиентите си да реагират по определен начин.

Психологията на цветовете е способна да манипулира всеки и то без да го съзнаваме.
 
Преди десетилетие години в продажба е пуснат нов вид кетчуп, който започва да се продава с невиждан успех. В първите седем месеца има продадени седем милиона бутилки. Човек си задава въпроса, какво е толкова специалното на този нов вид кетчуп? По-различен ли е на вкус? Не – той просто е зелен на цвят. Има пример и за обратното – преди време Pepsi пускат Crystal Pepsi – същата напитка, същият вкус, но обезцветена. Хората обаче не реагират добре на идеята и продуктът е спрян от производство само след година.

Проучвания показват, че цветовете влияят на емоциите ни по множество начини. Но може би най-важното при продажбите е, че цветовете са първото нещо, което успява да „докосне” клиента, също както и опаковката на продукта. Това е и първото взаимодействие между двете страни, а цветовете се помнят дълго след като са били видени. Психолози твърдят, че избирането на цвят в брандирането трябва да е добре обмислено бизнес решение.
 
Любопитно, но факт е, че изследвания от последните години сочат, че решението на клиента да закупи даден продукт е базирано между 60% и 80% на цвета му. А това значи, че изборът на цвят може да доведе както до успех, така и до провал и цялостен спад в компанията.
При избора на цвят обаче е добре да се помни, че е той е контекстуален – т.е. ако оранжевият цвят например може да накара клиент да избере шампоан, то той със сигурност няма да прояви същото предпочитание при избора на кола. Важно е да се направи маркетингово проучване за това, кои цветове са най-подходящи за конкретните продукти, както и какво говорят те. Грешка, която правят много компании, е да заимстват цвят от конкурентите си или да използват най-популярния и доказан като успешен цвят, но клиентите доказано се впечатляват повече от автентичното и оригинално мислене. Интересен пример е Beetle на Volkswagen – той излезе на пазара в неоново зелено, което е рядко срещан цвят, но това целяха от фирмата. Въпреки че повечето клиенти, закупили Beetle, са избрали сребристия или черен вариант, тяхното „зарибяване” е дошло именно от билбордовете и рекламите с неоново зелената кола. В психологията на цветовете това се нарича „синдромът на розовата чанта” – когато една розова чанта, поставена на витрината, може да накара клиентката да влезе и да си купи черния й вариант.
 
Изследване проведено сред 100-те водещи компании в света показва, че най-често използваният цвят е синьото – 33%, след него, почти наравно са червеното (29%) и сивото(28%), а най-малко използвано е жълтото (13%). Червеният цвят предизвиква мигновена реакция – това е цвят, който повишава сърдечния ритъм, забързва дишането, разширява зениците. Най-често се използва в агрикултурата, технологиите и ресторантьорството и хранителните продукти, а най-непопулярен е за самолетните линии и, учудващо, облеклото. Жълтото има много вариации, но като цяло стимулира надеждата и оптимизма, а най-често се среща в области като енергийност, храни и всичко, свързано с жилищата. Синьото, най-популярният цвят в брандирането, е подходящ за множество видове фирми, но не се препоръчва за хранителни продукти. Бялото пък, доказано е най-подходящо за сватбени агенции и фирми за детски облекла и играчки.

95% от фирмите използват само 1 или 2 цвята в логото си, 3% компании предпочитат да брандират само с текст в определен цвят, а 9% от брандинга на фирмите изобщо не включва името на компанията – а залагат само на цветове за своето популяризиране.

Редактор: Ясен Чаушев
Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft