Колко са направленията Йога
Съществуват четири различни Йога направления или Пътища: Джнана Йога или Йога на знанието, Карма Йога или Йога на действието (като карма йоги се характеризират дейните натури), Бхакти Йога или Йога на космическата любов и Раджа Йога или „царят“ на Йога. Основоположник на системата Йога се счита мъдрецътПатанджали, който я обособява върху съществуващ вече опит на отделни йоги в творбата си „Йога Сутра“. Терминологията в нея е изцяло взета от Ведите и е съобразена с техния авторитет. Ето защо Йога се причислява към една от шестте ортодоксални (признаващи авторитета на Ведите) системи — Миманса, Санкхия, Ниая, Вайшешика, Веданта и Йога. Съществува система, позната още като Ащанга Йога (ашт — осем и анга — степен, ниво), която има осем степени, нива като всяко следващо ниво е взаимообвързано с предходните и представлява оптимален базис за усвояване и постигане на следващото такова. Разделение на Йога в отделни видове е формално:
1. Яма — себеовладяване или правила за обществено поведение (между отделните личности)
2. Нияма — кодекс на личното поведение (вътрешноличностна самодисциплина)
3. Асана — телесни положения или пози, упражнения
4. Пранаяма — съзнателен контрол върху ритъма на дишането
5. Пратиахара — оттегляне на сетивата и относителна независимост на ума от тях
6. Дхарана — насочване, концентрация на мисълта
7. Дхиана — задържане на насочената мисъл, медитация
8. Самадхи — самореализиране или просветление (състояние на пълно вникване в същността на този обект)
Тези осем степени се групират в три вида:
Нравствена самодисциплина (Яма и Нияма)
Телесна самодисциплина (Асана, Пранаяма и Пратиахара)
Умствена самодисциплина (Дхарана, Дхиана и Самадхи)
Ащанга йога прилага на практика философията на Санкхя с цел да се постигне освобождение (мокша) и съставя класическата Йога. Тази оригинална Йога е обяснена от Патанджали в неговата творба. Тази система се опитва да обясни природата на ума и средствата за постигане на това, което се описва като крайна, най-висока, но не и последна, цел на живота - кайваля, т.е. освобождаването на духа (Пуруша) от материята (Пракрити). Кайваля е позната още като Нирвана, което в превод означава приблизително "не чрез материалното" и се тълкува като висше състояние на съществуване, освободено от оковите на материалното тяло.