Десетки наши гурбетчии на Острова пропищяха от чорбаджиите си – куриерски фирми. Оказва се, че напоследък новодошлите имигранти във Великобритания след отварянето на пазара на труда предпочитат по-лека на вид работа като шофьорлъка, вместо потене по строителни площадки. Тарикати в транспортния бизнес също се навъдиха, които спретнаха схема за експлоатация на евтин, понякога безплатен български труд, пише "Монитор".
Схемата е законна и докато не се опариш, не предполагаш, че е измама, вайка се потърпевш.
Работниците дори се задължават да не излизат в почивка в периода септември – януари, защото тогава работата е най-много. Заплащането е 100 лири на ден, ванът се дава от работодателя, а горивото го плаща “Амазон”, като маршрутите се изчисляват на специален софтуер и шофьорът почти винаги е на минус, жалва се човекът.
По думите му адресите, които трябва да обиколи за ден, са между 140 и 170, като се изминават средно по 100 км. Средно по 10 мин. отнема обслужването на един клиент, което води до близо 13-часов работен ден. Това ако само по себе си не е експлоатация, то удръжките, които ни слагат, са си чисто наказание, казва още нашенецът. „Изкарах 6 месеца и когато реших, че не мога повече, си пуснах едно месечно предизвестие за напускане, както е редно. Не ме изчакаха, изгониха ме на втората седмица”, споделя българинът.
„Две седмици след като се прибрах в България, получих имейл, чрез който ме уведомяват, че ванът, който карах в началото за 2 месеца, подлежи на ремонт за 1400 лири, които ще бъдат спрени от последната ми заплата. Същата кола я беше карал колега, на когото преди мен му спрели 15 000 лири пак уж за ремонти” казва още мъжът.
Познати го посъветвали да заведе дело чрез бърз съд за малки суми при трудово-правни диспути, но делата отнемат дълго време, както и солени такси. Пострадалият съветва новодошлите нашенци да не се захващат с куриерски фирми чрез български посредници, или да си купят свой ван, с който да работят, за да могат поне нещичко да припечелят.