Майки на деца със специални образователни потребности са били помолени да не водят децата си на тържествата по случай 8 март, за да не развалят преживяването за останалите деца. От това се оплакаха в социалните мрежи десетки родители от различни населени места в страната.
Оказва се, че има честа практика на изолиране на децата им по повод различни тържествени поводи и мероприятия в детските градини.
Една такава ситуация в столична детска градина предизвика изключителен отзвук в социалните мрежи. Авторът на публикацията е Мария Пеева, известна в нета като „Мама нинджа“. До нея са достигнали първо сигналите на майки, които са били отпратени от тържествата за Деня на жената, а след разразилата се дискусия в една професионална група за учители във Facebook се събужда възмущението на Мария Пеева заради конкретен коментатор – университетски преподавател по педагогика.
„На 8 март получих писмо от майка, която беше разстроена и сподели, че три майки на деца от групата й се оплакват, че в детската градина са отказали на децата участие в тържествата, като става дума за 3-годишни деца, които не могат да говорят. Дори не ставаше дума дали децата са със специални образователни потребности, с диагноза или състояние или просто деца, които не са се научили да говорят. Майката беше разстроена и ме помоли да споделя и аз го направих. Някой е споделил този пост във групата форум за обсъждане на образователни проблеми.
Доц. Елена Петкова ме беше тагнала в отговора си и нейният отговор беше доста провокативен и пренебрежителен към тези деца. Тя казва, че ако едно дете трябвало да мяука на сцената само и само да бъде там, дали ще сме доволни от това. По този начин се изказа“, казва Мария Пеева.
Изключването на дете от тържество може да доведе до преживяване на неуспех и до понижаване на самооценката, коментира пред „Дарик“ психологът Младен Владимиров.
„Второто нещо, което би се случило, най-вероятно е загуба на доверие и то не само на доверие от детето към възрастните – тези, които са считани за лидери и авторитети, за хора, на които може да се доверим, а загуба на доверие от родителите.
Нещо повече, в дългосрочен план тази загуба на доверие от страна на детето може да доведе до там, че ако то като дете с някакъв поведенчески проблем се превърне в обект на тормоз в училище или детската градина, то няма да потърси помощ от тези възрастни, а това е много опасно“, обяснява психологът.
Често пъти родителите не искат да разкрият учителите и детските градини, в които срещат подобно отношение. Факт е обаче, че сигнали за такова отношение към децата има в различните краища на страната.