Калайджи е стара древна ромска общност в България , която от векове поддържа своите традиции чрез поредица от вярвания и обичаи. Ако посетите Стара Загора в България в първата събота на православните пости, вероятно ще заварите целия град в колективна радост.
Хората се забавляват, пият, танцуват, говорят и ядат.
Млади тийнейджърки с тежък грим, сложни прически и нови рокли играят и се срещат с момчета. Следват майките, горди от факта, че дъщерите им са достатъчно големи, за да уважават традициите на своя народ.
Калайджи водят сложни преговори, пазарят се за булката, която ще купят и после ще върнат у дома.
Любовта е само второстепенен въпрос. Важното е зестрата. 15-годишните момичета знаят, че когато се омъжат, животът им, какъвто са го познавали, свършва и започва този, в който те са съпруги и след това майки.
Това полуномадско ромско население е известно с древния си занаят да прави и поправя тенджери, тигани и котли. Те обикновено живеят в отдалечени села, далеч едно от друго. На момичетата и жените не е позволено да се срещат с мъж сексуално.
Най-важното е момичето трябва да е невинно, за да може семейството да я продаде за сериозна сума. Иначе, ако се знае, че момичето не е невинно, тя се дава на възможно най-ниската цена.
Това е единственият случай, в който на момичетата е позволено да общуват с мъже извън семейството си.
Запознанства в други дни или извън това събитие не са разрешени. Тийнейджърките винаги са придружени от членове на семейството, които се грижат внимателно за тях. Освен това бракът извън тяхната общност е табу.
Мъжете на този пазар харчат от 15 000 до 20 000 лева за изгодни сделки.
„Мъжете не купуват жена, а нейната девственост! Ако е наистина красива, цената може да се покачи. Традиция е тези семейства да омъжват дъщеря си на възраст между 16 и 20 години. Повечето момичета не посещават повече от осем класа на основното училище, защото се смята, че някой може да ги „открадне“ след 16-годишна възраст. Тогава родителите им ги затварят в къща„, каза етнограф.
Тази традиция обаче е сериозно разклатена именно поради факта, че младите роми вече не искат родителите им да им уреждат бракове. С мобилни телефони те получиха представа за света около тях.
Днес тенекеджиите все по-рядко се занимават с изработката на саксии, защото в днешно време тези от Китай са по-евтини. Затова мъжете от тази ромска общност все повече се занимават със занаяти. Те отиват в други страни като работници и когато се върнат, бавно пренасят обичаите на други култури в своята общност.
Възрастните жени от общността все повече се застъпват за автономия. Те искат да „излязат“ от къщата, но лошото образование и икономическата нестабилност им пречат да го направят.
Дотогава пазарът на булки продължава, но в много по-малък мащаб.