Коронакризата удари не само здравната система, но и образованието. Учители и директори бяха принудени да променят "в движение" плановете за учебния процес, а след като зачести броят на положителните тестове сред учениците и учителите, бе въведено и дистанционно обучение за част от класовете.
Тази седмица МОН решава за маските в клас и удължаване на годината
Всяко училище ще прави график до Коледа за редуване на присъствено и дистанционно обучение, след като МОН и кризисните щабове по места изпратят конкретни насоки кои класове да учат. Това каза пред "Труд" министърът на образованието , Красимир Вълчев .
Кои паралелки ще се върнат след 27 ноември, когато изтича заповедта на здравния министър учениците от 6.-12. клас в цялата страна да учат от вкъщи, както и дали да се носят маски в клас и да се променят ваканциите ще са част от предложенията, които тази седмица ще бъдат обсъдени на срещи в МОН.
“Все още сме далеч от вариант да се учи през лятото, имаме резерви в учебните програми и учебното време. Надяваме се до една-две седмици да паднат стойностите и натискът към здравната система и тогава да се мине на графици”, посочи Вълчев. Междувременно директори виждат графиците до Коледа да са по дни и да се правят седмица за седмица.
“Локалните решения са много важни, а не наредби за цялата страна. Добре е всяко от училищата, съобразявайки с отсъствията на учителите най-вече, да направи график за седмица, не повече от две, с връщането на отделните класове. Няма да се връща цялото училище, няма да има струпване на повече от 30-40% ученици”, обясни пред “Труд” директорът на 119. СУ в столицата Диян Стаматов. Той даде пример с това, че в неговото училище в първите два дни от седмицата може да учат 10., 11. и 12. клас, след тях два дни - 8.,9. и 10. клас, следвани от 6. и 7. и накрая петокласниците.
“С всеки изминал ден броят на учителите, които са с положителен тест се променя неимоверно много. Ако утре има трима, четирима такива колеги, защото толкова се обаждат от днес за утре, а дори само да имат симптоми грипоподобни, това неимоверно променя нещата”, обясни Стаматов. Междувременно учители, които искат промяна в подхода към училищата по време на пандемия, предлагат вариант три седмици в месеца да се учи дистанционно и една - присъствено до края на декември. След това предстоят най-тежките седмици - януари и февруари, когато голяма част от системата ще трябва да премине в електронна среда заради натрупването на грипни вируси и коронавируса. Престои МОН да отпусне 12,5 млн. лв. на училищата, които са изчерпали средствата си за дезинфектанти и материали, с които да се спазват противоепидемичните мерки. Това трябва да стане с актуализацията на бюджета за 2020 в началото на следващия месец.
Картина към момента: 40% от учениците в електронна среда.
Ученето пред екран много бързо демотивира учениците у нас, 40% от тях вече участ дистанционно. В момента над 1250 училища, от 2600, не са се сблъсквали с коронавируса. По решения на областните и общинските щабове за борба с коронавируса 40% от учениците са на обучение в електронна среда. По решение на училищата - около 4,5% от учениците са преминали на обучение в електронна среда, включително и 74 училища са преустановили присъствените занятия в начален етап. В същото време стартира петиция за онлайн обучение на всички ученици до овладяване на епидемичната обстановка, която до вчера бе събрала над 400 подписа.
От съюза на работодателите в системата на народната просвета предлагат: Студенти да заместват и в детските градини Да не се правят сборни групи Родителите да могат да оставят и взимат децата си, като влизат в сградата и общуват с учителите, ще успокои обстановката. Родителите на деца отново да получат достъп до сградите на детските градини, както и спешно да бъдат привлечени студенти от педагогическите специалности като заместници на учителите и възпитателите и това да се зачита от университетите за практика, както в училищата. Това част от предложенията, които отправят от Съюза на работодателите в системата на народната просвета по повод трудностите в забавачките в условията на COVID-19.
Според тях ограниченото общуване и взаимодействие със семействата на децата - поради забрана за влизане на родителите в сградата на градината прави процесите еднопосочни и неефективни. Затова те настояват семействата да могат отново да влизат, за да оставят и вземат децата си и да разговарят с учителите. Посочено е още, че е добре при карантина на учители и отпуск групата да минава на полудневен режим и да не се допуска формирането на сборни групи. Последното да е опция, когато при отсъствие на децата, когато броят им е под нормативно определения.