Министерството на образованието и науката предлага 3 варианта за график на учебната година, така че да се увеличат занятията. В момента учениците у нас имат по-малко учебни часове спрямо връстниците си от други страни.
За да изготви трите свои предложения, МОН е направило обследване на учебното време у нас и в други държави. Резултатите показват, че българските ученици учат най-малко в Европа. Общият брой на задължителните им часове в класовете от I до X включително, приравнени към астрономическите, са 7040. На другия полюс е Ирландия с 11 372 часа. Над 10 000 часа занятия имат децата в Испания, Холандия и Дания. Средната стойност за държавите в Европа е 8617 часа, а повечето страни са в диапазона между 8000 и 9000 часа.
За сравнение средно за Европа през учебната 2021-2022 година ваканциите са общо 70 учебни дни, като 20 от тях са разпределени през учебното време. Най-малко почиват учениците в Германия и Дания – съответно 53 и 56 учебни дни в годината. Под средното европейско равнище са още 16 държави. Най-близо до България е Румъния с 85 дни без учебни занятия.
При тази ситуация, съчетана с проблеми в учебните програми и учебниците, не е изненадващо, че повечето български ученици са все по-неподготвени и все по-неконкурентоспособни на своите европейски връстници, смятат от МОН. Една от причините е, че те не успяват да усвоят и затвърдят учебния материал в училище – нямат достатъчно време за упражнения, работа в групи и по проекти, а родителите им са принудени да плащат за частни уроци.
Ето защо, паралелно с прегледа на учебното съдържание, Министерството на образованието и науката е разработило няколко варианта за промяна в броя на учебните дни и продължителността на ваканциите през годината. Те са предоставени на синдикатите и работодателите в системата на средното образование. Предстои задълбоченото им обсъждане. Предложенията не включват спортните училища, чиято учебна година е с друг график, както и производствената практика на учениците в професионалните паралелки.
Вариант 1
Началото на учебната година остава на 15 септември, а продължителността на учебното време се увеличава с 10 учебни дни за учениците от I до VI клас включително. Занятията на децата от първи до трети клас ще приключват на 15 юни, а на учениците от IV до VI клас - на 30 юни. За останалите графикът не се променя. Ваканциите през годината остават като досегашните, като официално се регламентира междусрочната да е 3 учебни дни. Тази година удължаването стана извънредно.
[МОН предлага 3 варианта за начало и край на учебната годинаНовиниИнформация]
Вариант 3
Началото на учебната година да бъде на 1 септември, а учениците от I до VI клас да учат 10 учебни дни повече през юни по вече описания начин. Тогава би имало 10 допълнителни учебни дни за ваканция за всички ученици, които да се разпределят в рамките на учебното време.
704 часа повече до X клас
С всеки от трите варианта се постига едно и също удължаване на учебното време за съответния клас.
За първолаците то е от 411 на 635 часа (астрономически - за съпоставимост с другите държави - б. а.) За второкласниците часовете се увеличават от 429 на 725, за третокласниците - от 576 на 725, а за четвъртокласниците - от 612 на 768.
Намаление обаче има за пети и шести клас - съответно от 778 на 768 часа и от 791 на 768 часа.
Така по разчетите на МОН общият брой задължителни часове до X клас ще се увеличи със 704 - от 7040 на 7749 астрономически часа.
Всеки от разработените три варианта изисква промяна в нормативната уредба. Тя ще бъде направена, след като всички предложения бъдат подложени на широко обществено обсъждане със социалните партньори и с другите заинтересовани страни. Дискусиите ще включат и всички свързани въпроси като климатизация на класните стаи, ефектите върху туристическия сектор и др.
Учебната 2022-2023 г. ще започне на 15 септември, както досега, независимо кой от предложените варианти бъде избран.