Невероятно откритие на учените: Континентите не са 7, а 8! Ето го осмият континент:

Източник: blitz.bg
Снимков материал: Times of India

Живеем във времена, когато си мислим, че знаем почти всичко за заобикалящия ни свят. От време на време обаче учените ни изненадват с някое ново откритие, което буквално преобръща представите ни за природата и нас самите.

Поредното доказателство - в пролива Дейвис между остров Бафин в Югоизточна Канада и Югозападна Гренландия е открит микроконтинент.

осмият континент

Снимка: Daily Mail

Учени от Обединеното кралство и Швеция са картографирали микроконтинента, използвайки данни за гравитация и сеизмично отражение, за да създадат тектонична реконструкция на региона.

Дори и след това обаче остават няколко мистерии, пише Iflscience.

"Дългият период на отделяне и разширение на морското дъно между Гренландия и Северна Америка формира океанските басейни на Лабрадорско море и залива Бафин, свързани с протока Дейвис.

Въпреки това, има разногласия относно точните движения на плочите между Гренландия и Канада, както и тектоничната еволюция на протока Дейвис с предишни модели, които не могат да обяснят произхода на необичайно дебелата континентална кора вътре в морския път“, коментират учените за проблема.

Чрез реконструиране на миналото на региона, когато Гренландия се отделя от Канада, екипът открива, че необичайно дебелата кора всъщност е отделен микроконтинент; тектоничен блок, който се отделя от континент и е заобиколен от по-тънка океанска кора.

"Ние интерпретираме този континентален блок като ненапълно разцепен микроконтинент, който наричаме протомикроконтинент на протока Дейвис“, отбелязват учените.

Изследователите смятат, че разцепването - когато тектоничните плочи се разделят на две - е започнало преди около 118 милиона години, преди разпадането на континента да се случи преди около 61,27 милиона години в Лабрадорско море. Континентите продължават да се раздалечават, докато Гренландия не се сблъсква и не се присъединява към Северноамериканската плоча. По това време е създаден нов микроконтинент.

"Тъй като нашите интерпретации на сеизмични отражения показват екстензионно събитие в източния пролив Дейвис преди между 58 и 49 милиона години, пространствено съвпадащо със зона от тънка континентална кора между континенталния фрагмент и Гренландия, ние заключаваме, че това екстензивно събитие е довело до отделянето на този фрагмент от Гренландия".

Екипът вярва, че изследването на този микроконтинент ще им помогне да разберат по-добре тектониката на плочите и опасностите, които тя може да представлява за жителите на Земята.

Редактор: Петя Иванова