Активни потребители за пореден път тестваха качеството на сиренето на българския пазар. Продават сирене със 85% вода, без това да е написано на етикета, показа проучването им.
От тестваните 36 марки само при 15 (42%) водното съдържание е до 60%. При повечето, по-точно при 21 от тестваните марки (58%), съдържанието на вода е над 60 на сто.
Според Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, ако в един хранителен продукт водата е над 60%, но са спазени технологичните правила за производство на сирене, на етикета трябва да бъде написано, че това е “саламурено сирене с повишено водно съдържание”, отбелязва „Труд“.
Освен това в наредбата има изискване сиренето с повишено водно съдържание да бъде продавано само в опаковка, а не в насипно състояние.
От Активни потребители са купили от търговската мрежа 36 марки бяло саламурено сирене.
Целта на изследването е да бъде установено количеството вода и сухо вещество в бяло саламурено сирене, произведено в България и продавано в националната търговска мрежа. Резултатите показват, че при 19 (53%) от марките съдържанието на вода е между 60 и 70 на сто.
При две марки - “Бачково” и “Свежо сирене Ракево Милк”, водата е над 70%, което означава, че те на практика не са произведени по технологията за бяло саламурено сирене и вероятно са опасни за консумация, посочват от Активни потребители.
Най-многобройна е категорията на продукти с водно съдържание между 60 и 70 на сто - 19 броя или 53%. Това най-вероятно са бързозрейки, при които не е спазен технологичният срок за зреене на сиренето, заявяват от Активни потребители.
В сравнение с резултатите от проучването на Активни потребители, направено през 2022 г., има известно подобрение. През 2022 г. в 73% от изследваните продукти е установено водно съдържание над 60%, а сега показателят е понижен до 58%.
Позитивни новини има и относно грубите ментета, тези с над 70% вода. От 25% (12 марки от 48) от всички изследвани през 2022 г., сега е установено значително понижение до само 2 марки (5,6%).
Много от изследваните сега марки фигурират и в предишното проучване от 2022 г. При доста от тях се наблюдава намаляване на водното съдържание под регулаторното ниво от 60%.
Положителните новини са за сирена с търговски наименования Саяна, Боженци, Добротица, К-Брей, Белиса и Йовчев. При други, ситуацията се запазва, например Ситово и Млекаря 79 бяха и остават бързозрейки, посочват от Активни потребители.
“Особено остава положението с продуктите брандирани като “Млекарница Ракево милк” или “Ракево Милк Трей”. Те традиционно продължават да залагат на ментета под името “свежо сирене”, каквото и да значи това, с водно съдържание от шокиращите 85%, което очевидно няма нищо общо със сиренето.
Сред другите продукти под този бранд има и стандартни бързозрейки. Явно няма контролен орган в България който да може да спре Ракево да бълва сирене-менте, сглобено по неустановена технология”, пишат от Активни потребители.
Проучванията на Активни потребители продължават да отчитат нарушения при пакетирането и етикетирането на храните. При 16 от купените 36 търговски марки установяват проблеми.
Най-чести са липсата на информация, например партидни номера или срок на годност. Продължава и продажбата в насипно състояние на продукти с високо водно съдържание, въпреки, че това е изрично забранено.
Така при някои “сирена” се натрупва поредица от нарушения - необявена вода, липса на срок на годност/партиден номер на етикетите, отсъствие на опаковка и т. н.
Очевидните нарушения могат понякога да се забележат визуално от купувачите в магазините, но явно контролният орган, Българска агенция по безопасност на храните, заобикаля отдалече проблемните марки, заявяват от Активни потребители.