Възрастните шофьори винаги са били "трън в очите" на общество и управляващи. Вярно е, че след определена възраст рефлексите и реакциите на човек се забавят, а когато човек е водач на МПС това може да коства живот.
Новата директива на ЕС за свидетелствата за управление на МПС трябва да бъде приета през 2024 г., а на дневен ред, наред с други неща, е изискването за въвеждане на свидетелство за управление на SUV и редовни тестове за годност за шофиране за лица над 65 години .
По този повод германското списание Der Spiegel интервюира повече от 5 хиляди души между 16 и 18 октомври 2023 година.
Един от въпросите бе: "Как бихте оценили дали начинаещите шофьори със стандартна шофьорска книжка (клас В) могат да управляват само автомобили с максимално тегло до 1,8 тона?" 48% от анкетираните подкрепят въвеждането на допълнителни права за управление на SUV, 18% не са решили, а 34% са против.
Що се отнася до курсовете за преквалификация на възрастните хора, картината е различна.
На въпроса: "Как бихте оценили редовното провеждане на изпити за годност за шофиране за всички лица над 65-годишна възраст, които имат свидетелство за управление на МПС?" 39% са отговорили "определено правилно/по-скоро правилно", 12% не са решили, 49% са оценили предложението като "определено грешно/по-скоро грешно".
В основата на гласуването бяха инициативите на френския политик и председател на комисията по транспорт на ЕС Карима Дели.
Що се отнася до "поддръжката, свързана с възрастта", Дели предлага редовни тестове на очите и слуха, като Европейската комисия иска да направи оценката на способността за шофиране или дори медицинския преглед задължителни за всеки над 65-годишна възраст.
Комисията по транспорт на Европейския парламент трябва да обсъди тези изменения едва през декември 2023 г., а решение може да не бъде взето до 2024 г.