С "паяците" на столичния Център за градска мобилност вече няма да се возят полицаи. Контролът по паркирането ще се поеме от пеши и мобилни блюстители на реда, подчинени на общината, които ще бъдат викани по сигнал.
Сега полицаи от СДВР придружават "паяците" при обиколките им из града. Те преценяват кой автомобил е спрян в нарушение и разпореждат репатрирането му. "При акция в жк "Люлин" например за вдигане на една кола е нужно около час. През това време полицаят се вози, а би могъл да изпълнява друга функция - да регулира кръстовище или да проверява с контрольори в градския транспорт", поясни Христов.
Освен това общината имала няколко договора със СДВР за различни контролни дейности, а невинаги ангажиментите на полицията в града позволявали да се заделя жива сила за акции на общината. Дейността по контрола на паркирането и на гратиса в градския транспорт ще бъде поета от общинска полиция, която е в структурата на СДВР, но на пряко подчинение на кмета на София. Те ще викат "паяците" при констатирани нарушения и ще се отзовават при акция на ЦГМ в зоните за платено паркиране и по кварталите. Общинска полиция действа от 2010 г. и наброява 110 души.
Издръжката се поема от кметството и е близо 2000 лв. на месец на човек. Досега общинска полиция охраняваше културно-масови мероприятия, паркове, пешеходни зони, общински сгради, спазване на наредби. Заради новите отговорности щатната бройка на униформените ще бъде завишена с 35 души.
Промяната се съгласува със СДВР. Постоянно присъствие на общински полицаи ще има и по районите, за да съдействат на кметствата. От началото на май са въведени и денонощни патрули, които ще реагират на сигнали на граждани за нарушаване на тишината и обществения ред.