Под името Трифонци православните хростияни в България празнуват първите три дни от февруари: Трифоновден (1 февруари), Сретение Господне или Богородично (2 февруари) – посветено на Света Богородица, която отива в храма, четиридесет дни подир раждането на Младенеца и Свети Симеон Богоприемец (3 февруари). Народът им казва Първи, Втори и Трети Трифонец.
Има поверие, че през тези три дни вълците бесуват, поради това се отбелязват като Вълчи празници , свързани с редица забрани, особено за жените.
В деня преди 1 февруари се метат саждите по комина – да не пада реса по лозята.
Третият Трифонец в Родопите се празнува от младите бездетни жени.
За отбраняване от вълци в кърмата на добитъка се разчупва нарочен, обреден хляб.
Нощвите се захлупват.
В Източните Родопи Първи и Втори Трифонец се наричат Сечко-Дечко и се празнуват против нападение на зайци.
На 3 февруари се удрят главните, за да бягат змии и гущери.
В Добричко бременните следят кой пръв ще влезе в къщата на Симеоновден – ако е мъж ще родят момче.
На Трети Трифонец се раздават питки за здраве на децата.
Заравят се въглени за да сгреят земята.
Воловете се закичват с чемшир, впрягат се и с тях три пъти ссе обикалят нивите, за да родят в изобилие.
За отбраняване от вълци тези дни не се преде, шие, тъче. Не се чука сол около огъня. Не се отварят ножици, за да не се отварят устата на вълците. Не се метат дворовете и не се хвърля сметта. Не се работи мъжка дреха. Ако някой носи дреха, изработена тези дни, вълците ще го нападнат. Не се споменава името на вълка, особено вечер.
Където празнуват срещу зайци жените не режат с ножове и ножици, не секат дърва, не шият, за да не „косят зайците посевите“.
Симеоновден се смята за един от най-лошите дни през годината. Затова забраната за всякаква работа, особено за бременните и раждащите жени е категорична. Ако тя бъде нарушена ще се родят дете или добитък с белег.
Не се зачева дете за да не се роди с белег. Казват, че заченатото дете в тези дни ще се роди с „зашити“ уста или пръсти.
Не бива да се хвърля грозде в огъня или на мръсно място, тъй като от него се прави причастие.