Ускорение около 13 пъти по-голямо от земното ускорение погубило журналиста Милен Цветков. Това сочат първоначалните данни от катастрофата, информира "Труд".
Първоначалните данни сочат, че автомобилът “Субару Форестър” с тегло по каталог за този модел от 1250 кг на Цветков е бил спрян на червен светофар. В него се удря автомобил “Ауди Q7” с тегло от 2000 до 2200 кг, според модела, в който седят водач и още двама пътници. По сведения от очевидци вторият автомобил удря първия с 80 км/ч и без спирачен път. Колата на Милен Цветков изминава 20 метра, а след сблъсъка аудито продължава и спира в защитна ограда до входа на метростанция “Витоша”.
Скоростта на автомобила “Субару” от 0 км/ч мигновено e възможно да стане 50 км/ч (изчислява се в зависимост от вида на предавателната кутия и в какво положение е била тя преди удара). За времето за изменение на скоростта, респ. за времето на удара средно от около 0,1 секунди, автомобилът при скорост след удара 50 km/h придобива ускорение над 138 метра за секунда на квадрат, тоест ускорение, което е над 13 пъти по-голямо от земното ускорение – 9,81 метра за секунда на квадрат.
“Не желая да коментирам конкретно казуса с Милен Цветков, защото е в процес на разследване, а и освен това разполагам само с данни от медиите. Но мога да говоря по принцип за този тип катастрофи, при които е налице удар отзад, – обясни професор Карапетков. "При подобни пътнотранспортни произшествия хората, които са в автомобила, загиват от преносни инерционни сили, които предизвикват силно натоварване на вътрешните органи и възможно движение на тялото. Тези сили са толкова по-големи, колкото по-голямо е ускорението.
Може да си представите за какво ускорение говорим, когато от покой скоростта стигне до 20-30 или 50 км/ч за 0,1-0,2 части от секундата. Тук доминиращо значение имат не абсолютната стойност на скоростта, а нейното изменение за времето на удара, респ. ускорението, което придобива автомобилът за това време.
Ако се ударите със 140 км/ч в друг автомобил, не челно, а с малка контактна площ и с малко изменение на скоростта за времето на удара, напр. да загубите скорост 10-15 km/h, но запазите управление, може и изобщо да не пострадате. Ако обаче се ударите дори и с 40 км/ч в дърво или стълб и автомобилът остане до него, настъпват сериозни травми, много вероятно и смърт. При сблъсък отзад има няколко характерни особености. Първата е, че предпазният колан почти не помага.
Човекът загива от т. нар. камшичен удар, при който главата се оттласква силно назад, а тялото се движи напред със седалката. Другият смъртоносен фактор са разкъсванията на вътрешните органи под действие на инерционните сили. В зависимост от големината на ускорението възникват вътрешни кръвоизливи, порязава се първо слезката, после черният дроб, сърцето и т. н.”, разказа още проф. Карапетков.