Легендарните бонбони „Черноморец", любими от десетилетия на няколко поколения българи, вече не са същите. От сладката гордост на соца, която разтапяше сетивата на всеки, пробвал от неповторимата портокалова коричка и хрускавата вафличка в шоколада, днес е останало жалко подобие - в големи кутии се мъдрят миниатюрни бонбончета, които отгоре на всичкото са и с развален вкус.
А някога кутиите „ Черноморец " бяха малки, но с толкова огромни изкусителни бонбони, че стояха залепени на цели редички и ги ядяхме по няколко наведнъж, спомниха си с носталгия пораснали деца от набор 50-ти 60-ти.
Десетина блокчета повече има в по-голямата кутия. На нито една не липсват рекламни текстове, от които да ти потекат лигите, включително за „уникален вкус на фин фъстъчен крем и портокалови корички". Щом ги пробваш обаче, разбираш, че вкусът на „подобрения" „Черноморец" е безвъзвратно променен и цитрусовата жилка не може да излъже, че бонбоните са от качествен шоколад. Иначе вече има и нови видове от бонбоните - с парченца ябълки и стафиди с аромат на кафе. За жалост, шоколадовото изкушение, появило са още през 1969-та, не е единственото, претърпяло ударите на пазарната икономика.
Същата е историята с вкусните, овъргаляни в шоколадови стърготини „Таралежки", които вече са тънки като червейчета в иначе ефектната опаковка. По-малко шоколад има и в бонбоните „Амфора", както и в също толкова популярните „Тримонциум". С по-малък грамаж имат финият млечен шоколад в синьо-кафява опаковка от едно време, както и тези на „Своге".
Обяснението на специалисти от „сладкия" бранш е, че производителите умишлено намаляват грамажа, за да избегнат скока на цената на шоколадовите изделия, тъй като захарта и какаото стават все по-скъпи. Така обаче ни прецакват да ядем по-малко от елексира, а ударът по джоба пак си е факт.