Утре е прекрасен празник-Рушна неделя!Вижте какво се прави!

вход през zajenata.bg
За Жената
Любопитно
Утре е прекрасен празник-Рушна неделя!Вижте какво се прави!
21874
Снимков материал: pixabay.com
Утре е прекрасен празник-Рушна неделя!Вижте какво се прави!

Месни заговезни са осем седмици преди Великден и винаги в неделя, тази година на 06 Март. Седмиците, предхождащи Сирната неделя , българите наричат Рушна неделя (защото тогава „се руши”, т.

е. яде се блажно в сряда и в петък) или още Неделя на блудния син. След нея идва Чиста или Месопустна неделя, през която се пости в сряда и петък. Тези седмици менят мястото си в календара в зависимост от Великден, поради което могат да бъдат през февруари или през март. Народът ни нарича Месни заговезни още „Месна заговезна”, „Малки заговезни”, „Месници”, „Кокошкини пустове”, „Месно запущоване”.

Названието идва от традиционните месни блюда

характерни за този празник - най-често варена кокошка, с които се заговява от месо, т.е. от този ден нататък до Великден месо не се яде. Спазва се и старата традиция преди вечеря младоженците да гостуват у родителите на булката, у кръстника и девера, като им носят кравай, кокошка и бъклица с вино. На празничната трапеза на Месни заговезни има баница с извара и мас, варена кокошка, свинско с нахут, с булгур или с кисело зеле.
В събота преди Месни заговезни навред у нас се спазва голяма задушница , голяма одуша, когато се споменават всички близки починали. Жените носят на гробищата специално приготвен хляб и други обредни храни, яйца, сирене.

Едни от най-ярките и интересни моменти в традиционния български календар са

народните кукерски игри - маскаради

Те започват на Сирна неделя или на Чисти понеделник и продължават до Тодоровден. В отделните райони на страната кукерите са познати с различни наименования: „старци”, „кукуве”, „бабугери”, „зибеци”, „калугери”, „дервиши”, „арапи”, „камилари”, „дамалари”.

В кукерските игри участват ергени и млади женени мъже. Преди началото на игрите те разпределят ролите по между си и се разделят в дружини, всяка със строго определен персонаж, специално облекло и реквизит. Водача на дружината наричат „кукер”, „хаджия”. Момците с по-нежни лица се натъкмяват като „булки”, „невести”, „ханъми”, обличат бели ризи и местни женски носии, препасват се с колани с чапрази, начервяват лицата си, и се забраждат с червени и бели кърпи. Други женски персонажи в групата са „баба”, „циганка” или „туркиня”. Бабата е облечена в дрипави дрехи, носи хурка, кошница с прежда и се подпира на патерица. Тя държи в ръце дете - дървена или парцалена кукла.

До булката и бабата в шествието вървят съпрузите им

„зетят” и „дядото”, наричан още „старец”, които трябва да пазят момичетата си от закачките на мъжете. Други маскирани персонажи са „харачарите”, които носят синджир, с който хващат хората и ги карат да си платят данъците. „Плюфкачите” са с начернени лица и на главата си слагат бръсната кожа, за да изглеждат плешиви. Останалите участници в шествието са кукерите, облечени в обърнати наопаки кожуси. Лицата им са намазани със сажди или носят причудливи маски от кожа, от кратуна или от черепи на животни, които трябва да всяват страх у наблюдаващите ги. Маските са украсени с мъниста, разноцветна прежда, парченца от огледалца, птичи пера. Около кръста си завързват колани с хлопки, а в ръка държат сабя или тояга. Част от кукерското шествие е „камила”, „магаре”-голямо чучело, покрито с черги, носено от двама души в него. Други персонажи в кукерската дружина са „цар и царица”, „мечкар с мечка”, „кум”, „кръстница”, „поп”, „доктор”, „бирник”. С дружината вървят и музикантите.

Кукерите обхождат къщите в селото

и с пожелават здраве, плодородие и късмет. Във всеки двор разиграват комични сценки, често с фалическа символика. Нападат „бабата”. Младоженецът влиза в битка с похотливите мъже, но е победен и „пада мъртъв” на земята. Тогава булката започва да плаче и да моли „доктора” да съживи мъжа й. Докато обикалят къщите, кукерите докосват бездетните жени с дървените си тояги, оформени като фалос, за да забременеят и да раждат. Маскираните мъже подскачат високо и по този начин искат магически да стимулират житата да растат. Навсякъде кукерите са посрещани с радост от домакините, които ги даряват щедро с брашно, яйца, пари.

Друг момент от кукерските игри е „обредното заораване и засяване”, което се прави на мегдана. Централна фигура тук е „царят”, обикновено най-личният стопанин. Той впряга в рало кукера-зет и три пъти обикаля селското хорище, наподобявайки оране. Заедно с това пръска наоколо семена и така имитира сеитба. След обредното заораване и засяване кукерът-зет пада като мъртъв на земята. Невестата му започва да плаче и го удря докато го съживи. Когато той стане от земята, булката му „ражда”- изпод полата й пада дървена кукла-бебе. Тази пантомима представя мита за вечно умиращия и възкръсващ бог Дионисий, чийто култ има тракийски корени.

Кукерските игри завършват с ритуално окъпване на участниците в реката, които после се черпят в кръчмата или си нареждат софра в дома на царя. На селския мегдан се извива дружно хоро. В миналото много силна била вярата, че ако кукери не играят в селото, годината ще е сушава, нездрава, а реколтата ще е бедна.

Редактор: Петя Иванова
Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft