Проверявайте касовите бележки при пазаруване, и то на място в магазина.
Непрекъснато плащате повече, най-вече за стоки на промоция, които се таксуват по-скъпо от обявеното намаление. На касата може да има балтия и за други стоки, които не са на промоция.
Експертите отчитат, че дори разликата да е една стотинка, клиентът се заблуждава и налита към намалението, което често му излиза по-скъпо.
От КЗП дадоха пример точно с бъркане в джоба с една стотинка и със сарказъм коментираха, че на практика това е забогатяване на принципа „Капка по капка вир, а от него язовир”.
Наскоро хранителна верига в Пловдив ощетила клиентите си с „вода за уста” и „прясна мая”. На касата стоките се таксували на цена с 1 стотинка повече от обявената на етикета на щанда. Водата била с цена 3.99 лв., но маркирана за 4.00 лв. С една стотинка повече е била и маята – вместо 0.39 лв. – 0.40 лв.
При проверката експерти от КЗП са маркирали произволно избрани 19 продукта от три групи стоки, вкл. водата за уста и маята. При прегледа на издадените фискални бонове се установило, че при тези две стоки продължава да има разминаване с 1 стотинка повече в полза на търговеца.
Пред КЗП той се оправдал с фирмата, която поддържа софтуера на обектите.
От писменото обяснение, в което се включила и IT фирмата, става ясно, че разликата между обявената и маркираната на каса цена се дължи на разминаване между прилагания софтуер на компютърната система и фискалното устройство.
Софтуерът изчислява сумата на клиентската сметка с пълна точност, след което закръглява получения резултат по математически правила до 2 знака след десетичната точка. Фискалното устройство обаче извършва това закръгляне на всеки ред от клиентската сметка.
Това води, освен до увеличение на обявената стока с 1 стотинка, но понякога би могло да намали цената със стотинка.
От КЗП са категорични, че не е допустимо, заради разминаването между софтуер и касов апарат да страдат клиентите.