Засилващата се конкуренция кара собствениците на супермаркети да търсят най-различни маркетингови стратегии, с които да привлекат вниманието на клиента. Докато обикаляте между отрупаните със стоки щандове, пакетчето чипс и вкусният какаов кейк ви се струват все неща, от които в никакъв случай не желаете да се лишите.
Според проучвания на психолози и учени по поведението на потребителите, от 30 до 60% от покупките в супермаркета са спонтанни, т.е. зависят от моментната нагласа на потребителя, предава Блиц. Колкото и да не ни се вярва, от влизането в магазина сетивата ни биват напълно бомбардирани от скрити послания, впечатления и примамливи изкушения, които ни въздействат подсъзнателно до такава степен, че контролират решенията за покупка. Standartnews.com разкрива седемте най-популярни трика, с които ни "работят" от момента, в който влезем в магазина.
1. Осветлението
Играта със светлината е един от лесните и стари трикове за привличане на вниманието. Подходящото осветление, съчетано с вярната пространствена огледална илюзия, могат да направят чудеса - всички храни да изглеждат пресни, сочни и апетитни. А при повторно разглеждане вкъщи забелязваме, че продуктът не е толкова лъскав, колкото ни се е сторило в магазина. Не е чудно, че до 50% от инвестираните средства за изграждане на един магазин се изразходват за качествено осветление.
Не е тайна, че музиката по същия начин предразполага клиента да пазарува повече. Тихата и приятна мелодия го кара да се чувства като на разходка, отпуска го и той не бърза да си тръгне от супермаркета. В моловете пък се залага на по-засилен бас - установено е, че денс атмосферата усилва желанието за прахосничество при покупката на дрешки.
3. Температурата
Един от най-важните фактори, които влияят върху престоя ни в търговския обект, е температурата. Тя не е необходимо да е много висока, нито много ниска. Идеалният стандарт е около 20 градуса. Някои фешън магазини, особено лятото, предпочитат да създадат почти ледена атмосфера; предполага се, че заради жегите клиентите ще предпочетат да останат за по-дълго в магазина.
4. Ароматът
Топлият щанд има цяла система от миризми, които въздействат на обонянието и ни насочват натам. Ароматът, който постоянно се носи от топлия хляб, провокира сетивата. Трудно се подминава с безразличие например пещта с прясно изпечени хлебчета. Даже и да не сме имали предвид покупката на хлебни изделия, все пак си ги добавяме в кошницата. Магазините за дрехи пък разчитат на куп силни и омайващи миризми, които да въздействат върху обонянието ни и да ни предразположат към покупки.
Методът, по който са позиционирани стоките, е цяла наука. При всеки случай най-скъпите са точно пред очите ни - там са най-забележими и най-лесно достъпни. По-евтините стоят на по-трудни за достигане места - на нивото на краката и над главата, което създава неудобство за достигането им. Опитайте се например да се пресегнете към вафлите за по 30-40 стотинки и ще сте принудени да навлезете в дебрите на йогата. Съгласно статистиката част от потребителите дори не са склонни на подобно физическо натоварване в името на някоя друга спестена стотинка.
6. Количките са забавени нарочно
Най-големият съюзник на всеки магазин е количката. Тайната е в това, че тя съзнателно е структурирана да се движи по-бавно - за да може потребителите да имат време да огледат повече стоки.
7. В комплект
Популярна стратегия на супермаркетите е съчетаването на стоки, които имат връзка помежду си. До месото има подправки, до рибата лимони, до виното тирбушон. Това е част от концепцията кръстосана продажба - функционално свързаните продукти се излагат в близост един до друг. Стоки, които никой не би се сетил да купи самостоятелно, се произвеждат специално за този вид продажби. Окачени са на т.нар. печеливши куки в близост до продукти от първа необходимост.
Съвети за пазаруващи
1. Не пазарувайте, когато сте гладни - ще бъдете привлечени от топлите витрини и всичко, което ви попадне пред погледа.
2. Постоянно подготвяйте списък, така че да знаете точно какво да вземете, без да се чудите и да купувате излишни продукти.
3. Ограничавайте времето си. Цял ден в мола е пагубно разхищение.
4. Разглеждайте седмичните брошури. Така ще имате поглед къде продуктите са по-евтини и качествени.