Любител сте на еднодневните пътувания , нямате автомобил или пък просто искате някой друг да ви организира ходенето до интересно за вас място извън големия град. Тогава е логично да се обърнете към туристическа агенция.
Когато тя предлага и отстъпка - още по-добре. Често такива отстъпки се предлагат от сайтовете за колективно пазаруване, чиито клиенти са и някои фирми за туризъм.
На такава оферта попада Мария (името е измислено заради желанието на й). Иска с приятели да отиде за един ден от една от най-новите туристически забележителности - Цари мали град. И така се сдобива с ваучер през август. Офертата е на "Карина тур".
За неприятна изненада на Мария обаче три поредни съботи фирмата не организира пътуването с обяснението, че не се е събрала група от поне 40 туристи (което е условие за изпълнението й). Мария решава да си вземе парите и с много усилия успява да се свърже с представител на компанията, на която по имейл праща номера на банковата си сметка. В резултат нито си получава парите, нито след това успява да намери някой в офиса на фирмата.
"Дневник" също не успя да се свърже с никого на посочените телефони. Неуспешен беше и опитът на експерти от Комисията за защита на потребителите, които са сезирани по случая от 19 клиенти на "Карина тур".
За разлика от клиентите обаче държавният орган има и други механизми, с които да издири собственика на фирмата и да му направи проверка, което предстои да се случи.
Междувременно от сайта за колективно пазаруване се обадили на Мария и я уверили, че от "Карина тур" обещали да върнат парите за несъстоялите се екскурзии. Уточнили също, че въпреки съвместна им работа преди време вече не работят с тях и също така трудно успяват да се свържат с офиса им.
През годините сме имали и други жалби от тази фирма. Само в един от случаите, през 2012 г., е установено нарушение от нейна страна, казаха от комисията пред "Дневник". Тогава фирмата е глобена, защото в договорите за пътуване не е посочила цялата изисквана според Закона за туризма информация.
Как ще завърши образуваната сега проверка предстои да видим. Важно уточнение в случая обаче е, че еднодневните пътувания според Закона за туризма не влизат в графата "организирано туристическо пътуване", към което има редица изисквания. Това на практика означава, че и фирма, която по смисъла на този закон не е лицензиран туроператор или турагент, може да направи такова пътуване.
Извън проверката на Комисията за защита на потребителите по този казус пострадалите от "Карина тур" имат два варианта. Единият е да си потърсят парите от застрахователната компания, с която фирмата има сключена застраховка "Професионална отговорност" и която е валидна, показва проверката на потребителската комисия. Съществува и възможността да се заведе частен съдебен иск спрямо нея.
Но за да не се налага човек да хаби време, нерви и пари заради желанието си да отиде някъде в свободното си време, ето и няколко практични съвета:
- Не се доверявайте на фирми, които нито вие лично, нито ваш познат е чувал.
- Това, че имат лиценз за туристическа дейност , очевидно не е достатъчно уверение за тяхната коректност.
- Проверете в интернет дали има и какви мнения на техни предишни клиенти.
- Купувайте екскурзии от проверени от други потребители вече фирми.
- Преди да си купите онлайн ваучер за примамлива като цена оферта, опитайте да проверите фирмата, която я предлага - позвънете в офиса,. например и ако не успеете цял ден да се свържете, вероятно идеята ви не е добра.
На такава оферта попада Мария (името е измислено заради желанието на й). Иска с приятели да отиде за един ден от една от най-новите туристически забележителности - Цари мали град. И така се сдобива с ваучер през август. Офертата е на "Карина тур".
За неприятна изненада на Мария обаче три поредни съботи фирмата не организира пътуването с обяснението, че не се е събрала група от поне 40 туристи (което е условие за изпълнението й). Мария решава да си вземе парите и с много усилия успява да се свърже с представител на компанията, на която по имейл праща номера на банковата си сметка. В резултат нито си получава парите, нито след това успява да намери някой в офиса на фирмата.
"Дневник" също не успя да се свърже с никого на посочените телефони. Неуспешен беше и опитът на експерти от Комисията за защита на потребителите, които са сезирани по случая от 19 клиенти на "Карина тур".
За разлика от клиентите обаче държавният орган има и други механизми, с които да издири собственика на фирмата и да му направи проверка, което предстои да се случи.
Междувременно от сайта за колективно пазаруване се обадили на Мария и я уверили, че от "Карина тур" обещали да върнат парите за несъстоялите се екскурзии. Уточнили също, че въпреки съвместна им работа преди време вече не работят с тях и също така трудно успяват да се свържат с офиса им.
През годините сме имали и други жалби от тази фирма. Само в един от случаите, през 2012 г., е установено нарушение от нейна страна, казаха от комисията пред "Дневник". Тогава фирмата е глобена, защото в договорите за пътуване не е посочила цялата изисквана според Закона за туризма информация.
Как ще завърши образуваната сега проверка предстои да видим. Важно уточнение в случая обаче е, че еднодневните пътувания според Закона за туризма не влизат в графата "организирано туристическо пътуване", към което има редица изисквания. Това на практика означава, че и фирма, която по смисъла на този закон не е лицензиран туроператор или турагент, може да направи такова пътуване.
Извън проверката на Комисията за защита на потребителите по този казус пострадалите от "Карина тур" имат два варианта. Единият е да си потърсят парите от застрахователната компания, с която фирмата има сключена застраховка "Професионална отговорност" и която е валидна, показва проверката на потребителската комисия. Съществува и възможността да се заведе частен съдебен иск спрямо нея.
Но за да не се налага човек да хаби време, нерви и пари заради желанието си да отиде някъде в свободното си време, ето и няколко практични съвета:
- Не се доверявайте на фирми, които нито вие лично, нито ваш познат е чувал.
- Това, че имат лиценз за туристическа дейност , очевидно не е достатъчно уверение за тяхната коректност.
- Проверете в интернет дали има и какви мнения на техни предишни клиенти.
- Купувайте екскурзии от проверени от други потребители вече фирми.
- Преди да си купите онлайн ваучер за примамлива като цена оферта, опитайте да проверите фирмата, която я предлага - позвънете в офиса,. например и ако не успеете цял ден да се свържете, вероятно идеята ви не е добра.
Редактор: Ясен Чаушев
Новини
Новини
Мода
Мода
Звезди
Звезди
Начин на живот
Начин на живот
Диети
Диети
Красота
Красота
още
Любов
Любов
Здраве
Здраве
Родители
Родители
Коментари