Близо месец след като институции и търговски вериги бяха сезирани за проблемите в етикирането и позиционирането на оцетните имитации, днес председателят на „Активни потребители“ Богомил Николов потвърди в свое интервю за в-к Телеграф, че два от хипермаркетите у нас вече стартират отделяне на химията от натуралния продукт.
В предходно свое интервю той каза, че е достатъчно една верига да направи първата крачка и другите ще я последват. В случая цели две от големите магазини на пазара са потвърдили официално, че процесът е задвижен.
Търговските вериги пък поставят тези имитации наравно или с приоритет пред натуралния оцет и така в над 50% от случаите консуматорите посягат към химията. Виновни за масовото потребление на синтетика са най-вече производителите, на които обаче законът е позволил да предлагат на пазара своята химия. Асоциацията сигнализира, че те се опитват чрез изобретателни начини да накарат потребителите да смятат, че това са натурални продукти.
Използват графични трикове, поставят снимки на зеленчуци, ябълки, туршии и дори надписи „оцетен“, „ябълков“, винен“, „за консервиране“. Това бе подкрепено в средата на месец октомври след стартирали обстойни проверки в магазини и производствени цехове, когато Българската агенция по безопасност на храните изтегли от търговската мрежа 8269 бутилки заместители на оцета, равняващи се на над 6000 литра, и изготви десетки предписания за некоректно етикиране.
Именно затова от асоциацията приканиха търговците за саморегулация. Не всеки търговец ще има възможност да ги отдели напълно на отделни щандове, но ще могат поне на отделни рафтове и с различни маркировки, коментира Богомил Николов. „Днес модерната търговия е централно звено във веригата от доставки между производителя и крайния потребител.
Именно търговските вериги упражняват най-голямо влияние върху поведението, както на производителите, така и на потребителите на хранителни стоки. Това е привилегия, но и голяма отговорност.“ – с това асоциацията прикани в писмото си представителите на големите хипермаркети да проявят отговорно спрямо потребителите отношение, вместо да чакат нов закон, с който да бъдат задължени.