На 8 юли Православната църква почита паметта на свети великомъченик Прокопий, който обречен на смърт през 303 г., по причина на изповядването на християнски религиозни убеждения. В народните представи светецът е защитник на пчеларите и е познат като Прокопий Пчелар , Прокопие и др.
Сред системата от табута, съпровождащи празничната обредност, е пълната забрана за работа. В етимологичен аспект Прокопий означава "преуспяващ" и най-вероятно от него произлиза и сленгизма "прокопсия" ( "Който работи на този ден, няма да прокопса!").
Един от важните обичаи на празника е месенето на обредни хлябове, които е необходимо да се приготвят твърде рано сутринта, още преди да са се събудили пчелите. От тестото се изпичат два обредни хляба - "боговица" (в чест на света Петка) и "светец" ( в чест на свети Прокопий). Стопанките отнасят при кошерите готовите хлябове, мажат ги с мед и прекаждат навред с тамян. По същото време пчеларите вземат от всеки един кошер малко от новия мед - за лек и "за питите на зимния светец", свети Харалампий. След това ведно отиват на тържествената църковна служба, посветена на свети Прокопий. Подир литургията обредните хлябове се раздават за здравето на семейството и на общността, да се роят пчелите в кошерите, а също и за берекет през годината. В храма се оставя да пренощува осветения мед - смята се, че той притежава изключителни лечебни качества.
В раннохристиянските представи пчелата е знак на Възкресението на Христос, на безсмъртието на човешката душа. В още по-ранните мито-поетични схващания тя символизира трудолюбието, знак е на прехода в годишния сезонен календар, свързва се с поставяне началото на нов земеделски цикъл, има пряко отношение към пробуждането на плодородието в природата. Грижите за пчелите са грижи за здравето, за живота и за благополучието, а медът се възприема същевременно като храна и лекарство, дарени от природата и боговете.
В много етно-райони се правят курбани за здраве и плодородие, организират се общи празнични трапези. Пеят се обредни песни, извиват се кръшни хора - масовият характер на веселбата има характеристиките на имитативна магия, която пряко се свързва се с жуженето на пчелите в кошера и колкото по-шумно е празненството, толкова по-голямо ще е изобилието.