Едни и същи стоки в една и съща верига в България и Гърция-Ето къде стоките са с поне 40 процента надолу

вход през zajenata.bg
За Жената
Любопитно
Едни и същи стоки в една и съща верига в България и Гърция-Ето къде стоките са с поне 40 процента надолу
6272
Снимков материал: pixabay.com
Едни и същи стоки в една и съща верига в България и Гърция-Ето къде стоките са с поне 40 процента надолу

Стоки на един и същи производител в България струват с 40% повече

Превръщат сиренето в лукс

Спекула вдига цените на основни продукти в магазините

Истинска спекула се вихри с цените на основни хранителни продукти в България. “Труд” провери цените на някои основни храни, които се продават в една и съща верига магазини в България и в Гърция.

Оказва се, че у нас някои цени са 30-40% по-високи отколкото в южната ни съседка.

Екипът на “Труд” специално подбра храни, които не са произведени в България или Гърция. Причината за това е, че има разлика в най-масово отглежданите земеделски култури у нас и в Гърция. Например в България е износител на пшеница, а Гърция на маслини. Освен това има разлика в субсидиите за фермерите в двете страни, в климата и условията за напояване също има разлика. Всичко това може да бъде използвано като обяснение защо в Гърция цените на много храни са по-ниски. Затова сравняваме цените на храни на едни и същи производители, които се внасят и в Гърция и в България от една и съща верига магазини, която работи и в двете държави.

Холандската отлежала Гауда в разфасовка от 450 грама у нас струва 9,99 лв., а в Гърция цената е 3,75 евро. Става въпрос за една и съща фирма производител, еднакъв срок на зреене на гаудата и за едни и същи разфасовки, но в България цената е с 36% по-висока. Още по-голяма е разликата в цените на сиренето Грана Падано, което у нас се продава по 8,99 лв. за разфасовка от 200 кг. Абсолютно същото сирене в Гърция е 3,29 евро. У нас цената му е с близо 40 на сто по-висока.

Редица производители, които използват собствена дистрибуторска мрежа, продават стоките си на различни цени в различните пазари. Най-често пазарните стратегии са две. При първата в страните с по-ниски доходи продават стоките на по-ниски цени, за да бъдат достъпни за доходите на местното население и хората да ги купуват. Втората пазарна стратегия е, когато търговецът или производителят не могат да разчитат на голям оборот в страна с по-ниски доходи, да се опитат да продадат стоката на по-висока цена като я включат в по-висок ценови сегмент от пазара. Логиката за търговеца е, че когато малко хора купуват стоката, поне да я взимат на висока цена.

Оказва се, че у нас прилагат втората пазарна стратегия и се опитват да продават вносното сирене като луксозна стока. За повечето жители на Европа сиренето е просто основен хранителен продукт. А у нас се превръща в лукс и килограм Грана Падано излиза 44,95 лв. Човек на минимална заплата за един месец работа може да купи само 16 кг. от това сирене. А в Гърция с минималната заплата може да купят 43 кг.

В България продават сирене Ементал в разфасовка от 400 грама за 8,49 лв. В Гърция в магазин от същата търговска верига, абсолютно същото сирене е на цена 3,49 евро. У нас цената е с 24 на сто по-висока. В България Моцарела в разфасовка от 250 г. струва 4,49 лв., а в Гърция разфасовка на същия производител от 125 грама струва 0,99 евро. Оказва се, че цената у нас за килограм от сиренето е с над 15% по-висока отколкото в Гърция, и то при положение, че по-принцип по-големите разфасовки, каквито продават в България, са по-евтини.

У нас струват със 74% повече

При спагетите разликата е най-голяма

Мортаделата е с малко отгоре

Най-драстичната разлика в цените в магазини от една и съща търговска верига в България и в Гърция е при спагетите. В България пакет спагети от 500 гр. струва 2,35 лв. В Гърция пакет лингуини на същия производител и същия грамаж струва 0,59 евро, а пакет спагети е 0,69 евро. Основната разлика между спагетите и лингуините е, че спагетите са дълги и кръгли, а лингуините са дълги и плоски. Има малка разлика и в съставките. В магазина в София, който “Труд” провери, от по-евтините лингуини въобще нямаше, а спагетите са с близо 74% по-скъпи отколкото в Гърция. Като всички тези изчисления са направени при курс на еврото от 1,96 лв. - курсът “продава” на обменните бюра, на който всеки може да купи евро срещу левове.

Големите търговски вериги, които правят големи обороти, биха могли да договорят с банките и по-добър обменен курс.
В Гърция значително по-евтини са и редица други стоки като перилни препарати например.

При вносните за България и Гърция месни продукти също има разлика в цените, но тя не е толкова драстична. Например мортадела в разфасовка от 150 грама у нас се продава за 3,99 лв. В Гърция абсолютно същата мортадела струва 1,99 евро. На пръв поглед цената изглежда една и съща. Но обменният курс не е два лева за евро. Реално цената у нас е с 2,3% по-висока, отколкото в Гърция.

Оборотът е с над 10% по-малък спрямо миналата година

Свиваме покупките на храни

Спад при компютрите и телефоните

През всеки от месеците от февруари до юли има спад на продажбите на храни и напитки спрямо предходния месец, което се дължи на нарастването на цените.

Високите цени на храните доведоха до свиване на продажбите. През юли има спад с 10,5% на оборота при търговията на дребно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия в сравнение със същия месец на миналата година, обявиха от НСИ.

Това е втори пореден месец на спад на продажбите на храни и напитки на годишна база. През юни намалението беше с над 3 на сто.

Тенденцията за свиване на покупките на храни започва още от началото на войната в Украйна. През всеки от месеците от февруари до юли има спад на продажбите на храни и напитки спрямо предходния месец. През юни и юли свиването на продажбите е съответно с 2,5% и 3,5% спрямо предходния месец. Данните на НСИ показват, че колкото повече нарастват цените, толкова по-голям е спадът на продажбите.

Свиване на потреблението е единственият начин за стопиране на инфлацията. Пазарната логика е, ако хората се запасяват и пазаруват повече, цените да нарастват. А при свиване на търсенето цените ще нарастват по-малко, а в редица случаи може дори да бъдат понижени. Именно с цел свиване на търсенето и предпазване от риска от трайно повишаване на инфлационните очаквания в четвъртък Европейската централна банка повиши основните си лихви с 0,75%, което досега в историята на еврото не се беше случвало. Освен това ЕЦБ обяви, че повишения на лихвите ще има и при следващи заседания на Управителния съвет.

За втори пореден месец има спад в продажбите на компютри и мобилни телефони. През юни оборотът в търговията с компютърна и комуникационна техника се сви със 7% спрямо предходния месец, а през юли спадът е с 5 на сто. През юни и юли има и спад на онлайн продажбите спрямо предходния месец - съответно с 3,4% и 2 на сто.

За разлика от храните, където има сериозен спад, продажбите на дрехи и обувки нарастват значително. Пред юли оборотът в търговията на дребно с облекло, обувки и кожени изделия е с близо 30% по-висок спрямо същия месец на миналата година.

Редактор: Ясен Чаушев
Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft