Трагедията няма край. Майор Петко Димитров Димитров е единият от пилотите, намерили смъртта по време на тренировка на авиобаза "Граф Игнатиево".
Командирът му Димитър Петров призна, че това е бил един от най-близките му приятели и няма по-голямо наказание от нея за него.
По официални данни майор Петко Димитров е роден през 1973 година и е един от най-добрите ни инструктори.
Майор Петко Димитров Димитров завършва Висшето военновъздушно училище „Г.
На длъжност „Началник на служба „Планиране и отчитане на летателната дейност“ в отделение „Летателно-тактическа подготовка“ във военно формирование 52 090-Долна Митрополия" е от 1 декември 2021 г .
За безупречно изпълнение на служебните си задължения майор Димитров е награждаван многократно от министъра на отбраната и от командира на ВВС.
Майор Петко Димитров е семеен.
Другият загинал в инцидента е старши лейтенант Венцислав Дункин, който приключва земния си път едва на 28 г. Прави впечатление, че сякаш любимият му девиз бележи фатално живота му - "Роден да лети или да умре, опитвайки се".
Старши лейтенант Венцислав Атанасов Дункин завършва Висшето военновъздушно училище „Г. Бенковски“ – Долна Митрополия през 2020 г., специалност „Летец пилот“.
На длъжността „Младши експерт III степен в служба „Летателна, аварийно-спасителна и тренажорна подготовка“ на отделение „Летателно-тактическа подготовка“ във военно формирование 52090-Долна Митрополия" е от 1 януари 2023 г.
Старши лейтенант Венцислав Дункин е награждаван за професионално изпълнение на задачите от командира на ВВС.
Събота е обявена официално за ден на траур в сектор "Отбрана", заяви министърът Атанас Запрянов.
Хронология на инцидента
Инцидентът се случи в петък 13- в 12:30 ч. Двамата летци са изпълнявали маневра, която са владеели до съвършенство. Те са извършвали генерална репетиция за празника, който бе насрочен за събота.
Вместо това обаче министърът на отбраната Атанас Запрянов официално обяви ден на траур за военните заради голямата загуба.
Прекият ръководител на двамата загинали летци бе попитан дали възнамерява да подаде оставката си по време на извънреден брифинг от базата:
„Загубих един от най-добрите си приятели, мислите ли, че съм малко наказан с това, което се е случило. Какво очаквате от мен, завърши той на въпрос дали мисли да подаде оставка."
В момента се провежда разследване.
На място вече пристигна и министърът на отбраната Атанас Запрянов.
В момента се провежда разследване. Взети са мерки за локализиране на пожарите и установяване на причините за инцидента.
Пет противопожарни екипа са насочени към Трета авиационна база "Граф Игнатиево", това съобщиха за БТА от пресцентъра на Регионалната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" в Пловдив.
По-рано днес президентът Румен Радев участва в демонстрационен полет на изтребител F-16 в авиобазата по покана на Военновъздушните сили на САЩ. За утре там беше планирано провеждането на летателен ден по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили.
Самолетът Aero L-39 Albatros,
който падна по време на тренировка на авиобаза „Граф Игнатиево“ е високопроизводителен реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република.
Използва се главно за основно и напреднало обучение на пилоти, но той също е летял на бойни мисии при лека атака.
L-39 Albatros е проектиран през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín. Извършвайки първия си полет на 4 ноември 1968 г., той става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с турбовентилаторна силова установка.
Той е бил изнасян в редица страни по света както като тренировъчен, така и като лек щурмови самолет. От 90-те години на миналия век той става популярен и сред гражданските оператори.
До края на века повече от 2800 L-39 са обслужвали над 30 военновъздушни сили.
В края на декември 2023 година чешката компания Aero Vodochody съобщи, че Министерството на отбраната на България й е възложило още един договор за основен ремонт на учебно-бойни самолети L-39 Albatros.
Договорът дава поръчка за основен ремонт на два български самолета L-39, включително два двигателя AI-25TL, по които ще работи със стратегическия партньор - компанията LOM Praha.
От компанията напомнят, че според първия договор от ноември 2022 година първите два български L-39ZA бяха прехвърлени в Чехия за основен ремонт и модернизация още през януари 2023 г., а сега ще ги последват още два самолета.
Между 1986 и 1990 г. България придобива от Чехословакия общо 36 броя Албатрос. С течение на времето броят на флота намалява и през 2007 г. тези самолети спират да летят.
Възстановяването е извършено едва през 2013-14 г. когато в родния институт "Авионамс" бяха ремонтирани само 6 броя L-39ZA, които се използват и до днес и летят в състава на учебната ескадрила L-39 в 12-а авиобаза Долна Митрополия.
Освен L-39, на същото летище България обучава бъдещи пилоти и на бутални самолети, както и на 6 турбовитлови самолета PC-9M.