Учебната година да започне присъствено – към това решение се върви, след като на Отраслов съвет днес около него са се обединили МОН, синдикатите и работодателските организации, научи „Марица“.
След дългите дебати на различни варианти е отчетено, че съществува 5% вероятност да се открие заразено дете или учител. Ако това се случи, системата ще трябва да премине към смесена форма на дистанционно и присъствено обучение.
Следващата седмица предстои да заседава комисия в разширен състав - отново с участие на директори, синдикати и представители на МОН, но и на здравни експерти. Тя трябва да разпише регламент за мерките по време на занятия и как да се действа при положителен тест за коронавирус в училище. Директорите са настояли за точен и ясен регламент, който да се изработи от МОН, а не всяко школо да действа според ситуацията и да определя само стратегията си. И към момента има общи указания на министерството, но школските шефове са поискали по-детайлното им разписване.
Втората новина от Отрасловия съвет днес е, че има вариант да се отложи с година атестирането на учителите, което трябваше да тръгне през октомври. Предложението на двата профсъюза в бранша – Синдиката на българските учители към КНСБ и синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“, е било в атестационните комисии да има и техни представители.
МОН по-скоро беше против тази идея, но като тръгнахме да дебатираме, се стигна до позиция, че е по-добре при сегашните условия да отложим с година атестирането, каза националният лидер на синдикат „Образование“ към „Подкрепа“ Юлиян Петров.
След постигнато първоначално принципно съгласие предстои профсъюзите да го внесат като официално предложение, за да бъде основание за промяна в Наредба 15. Ако това стане, атестирането ще се отложи и това вероятно ще се обвърже и с регламентите за инспектиране на училищата.
Имаме повод и мотиви, ще имаме време да изследваме евентуалните недостатъци на създадената система и изобщо трябва ли да го има това атестиране, каза Петров.
Той добави, че е направена анкета какви са нагласите за участие на синдикатите в комисиите. На единия от въпросите в нея – дали атестирането ще е работеща и ефективна политика, 90% отговарят отрицателно - и сред учители, и сред директори. "Очакваме голямо напрежение и е добре да сме в комисиите. Ако не сме, ще бъдем отстрани и ще сме критици изобщо срещу въвеждането на тази политика, защото нямаме гаранции", каза още Петров.