Ето какви ще са новите правила, които трябва да спазваме в самолетите, ако решим да пътуваме в Европа.
Маските са задължителни – и в самолета, и на летището
Носенето на предпазни маски е задължително за всички пътници - както на летището, така и в самолета. Изключение се прави само за децата до 6 години, както и за хора, при които носенето на маска не се препоръчва от медицински съображения.
Друго важно изискване е маската да се сменя на всеки 4 часа, а ръцете да се мият и дезинфекцират често.
На повечето германски летища важи следното правило: само един ръчен багаж на човек. Това се прави с цел да се съкрати времето за проверка на багажа, което на свой ред намалява и риска от зараза.
При проверките пътниците са длъжни да спазват дистанция от най-малко 1,5 метра, което налага да бъдат отворени повече гишета за чекиране и проверка на документите и багажа.
Медицински контрол на летищата
На този етап летищата в Германия все още не са въвели задължително измерване на температурата, но и към момента са длъжни да разполагат с необходимото оборудване, за да могат при нужда да започнат да мерят температурата на всички пътници.
Отделните авиокомпании също си имат свои правила. Така например германската Lufthansa планира да предлага на пътниците си доброволен тест за коронавирус. На първо време услугата ще бъде въведена на летищата във Франкфурт на Майн и Мюнхен, като резултатите от теста ще са готови след 4 часа. От авиокомпанията уточняват, че услугата ще се предлага основно на пътници, пътуващи за страни, които изискват актуален тест за зараза.
Да, на борда на самолета съществува риск от заразяване, но той не е висок, уверяват авиокомпаниите, пояснявайки, че в самолетите циркулацията на въздуха е отгоре надолу. Това означава, че издишваният от пътниците въздух се просмуква към пода.
"Рискът от въздушно-капкова зараза на борда на нашите самолети е толкова незначителен, колкото и в операционната на която и да било германска болница", четем на сайта на авиокомпания Condor.
На друго мнение е ръководителят на хамбургския Институт за тропическа медицина Йонас Шмит-Ханазит. Според него, риск съществува и при най-модерните системи за филтриране на въздуха. И колкото по-дълъг е полетът, толкова по-висок е рискът от заразяване, предупреждава вирусологът.
Авиокомпаниите не са длъжни да оставят незаети средните седалки в самолетите. Превозвачът може да направи подобна подредба, но само ако броят на пътниците го позволява. С други думи: пътниците нямат право да изискват от авиокомпаниите да оставят средните седалки незаети.