Ето какво значат съкращенията на парфюмите- EDT, EDP, ODT, DEO и колко време е трайността им

вход през zajenata.bg
За Жената
Начин на живот
Полезни съвети
Ето какво значат съкращенията на парфюмите- EDT, EDP, ODT, DEO и колко време е трайността им
22588
Снимков материал: pixabay.com
Ето какво значат съкращенията на парфюмите- EDT, EDP, ODT, DEO и колко време е трайността им

Вероятно всеки купувач в парфюмериен магазин или сайт му се е случвало да се чуди какво точно значи едно или друго съкращение. Както ви обещахме в една друга статия, сега ще се опитаме да разсеем мъглата.

А тя , повярвайте ни, мъглата е доста гъста. И не само заради това, че производителите, търговците и маркетолозите се надпреварват да измислят все нови и нови термини, но и заради старият спор кое е правилното произнасяне – на френски ( уи, французите с техните претенции) или на английски, който ползва останалия свят. В края на статията ще видите речник за най-често срещаните съкращения и на двата езика.

И така , да се върнем на първият ни въпрос – парфюмите . Действително основните съставки са три – концентрат от ароматни масла, спирт и вода . От съотношението на тези три основни компонента зависи както наименованието на продукта, така и неговата трайност и разбира се – ЦЕНАТА.

В някои парфюми има и доста малки количества антиоксиданти и оцветители, които обаче по никакъв начин не влияят на аромата . Основната, най-сложната и скъпа съставка е концентрата от ароматни масла. В друга статия подробно ще ви разясним от какво точно се състои тя и как се получава. От този букет с изключително секретен химически състав зависи всичко - включително нашият избор.

 

Парфюм – Perfume – Parfum  

Съдържа най-високата концентрация на ароматни масла – 20-30% и много чист спиртен разтвор с до 96% концентрация . Рядко се срещат, но ако сте посещавали магазин за наливна парфюмерия и са ви предлагали „капки“, те би трябвало да са точно това. Малко фирми произвеждат такива парфюми поради цената им (много висока) и спецификата на ползването им. В тях особено силни са така наречените „шлейфови“ нотки, т.е. завършващи аромати. До 30 часа е времето , в което този аромат се усеща върху кожата….НО - задължително се ползват вечер и в хладно време. Това са тежки аромати и сутрин и особено в горещо време по-скоро създават дискомфорт и се усещат не на място.

 

Парфюмна вода – Eau de Parfum – EDP

Най-популярния вид парфюми. Това се обяснява с най-доброто съотношение цена – качество. От една страна, концентрацията на ароматни масла е сравнително висока – от 15% до 20% в спиртен разтвор с до 90% , което води и до трайност на аромата до 8 часа . По същия начин споменахме и по-горе, за много фирми това е продуктът с най-висока концентрация. Характерно за тях, е че за разлика от парфюмите, те със силно изразено „сърце“ или „среда“на аромата, а значително по-слабо се усеща „шлейфовият“ ефект. Използването на EDP от сутринта в този състав е възможно и препоръчително, тъй като той не „крещи“ и не се натрапва толкова, колкото парфюма.

 

Тоалетна вода – Eau de Toilette – EDT

 Това е най-лекият вид парфюми, в които най-ярко са изразени върховите и средните нотки, а шлейфовите почти не се усещат. Концентрацията на ароматни масла тук е от 5% до 15% в спиртен разтвор от 80%-85%. Тоалетната вода може да се ползва по няколко пъти на ден и е подходяща както за горещо време, така и при спорт или активен отдих. В наши дни тоалетните води са най-разпространеният вид парфюмерия.

 

Одеколон – Eau de Cologne – EDC

В България бяхме свикнали, че това значи средство за след бръснене за мъже ( за по-зрялото поколение незабравимият „Тройной“  ). Но това съвсем не е така. Всъщност одеколонът е „дядото“ на парфюмерията. Обикновено концентрацията на ароматни масла е 3% до 5% в спиртен разтвор от 70%.

 

Освежаваща вода – Eau Fraiche (Eau de sport)

Нова категория , възникнала основно поради нуждата от масово спортуващи (и обилно потящи се) хора. Слабата концентрация на аромати 1% до 3% и слаб спиртен разтвор е с цел избягване дразненето на кожата. Обикновено са цитрусови и свежи аромати.

 

Тестер – Tester

Това са демонстрационни бройки, продавани от производителя на търговците с цел реклама и презентация на съответния парфюм. В България се носи една легенда, че всъщност тестерите са със засилен аромат и трайността им е по голяма от тази на същият парфюм. Нищо вярно няма в това, но ако така ви се струва – моля. Истината е, че няма никаква разлика в аромата или трайността. Тестерите идват при търговеца в т.н. техническа опаковка (обикновен картон), често са без капачка върху пулверизатора и на тях пише TESTER . Оттук идва и по-ниската цена . Ако купувате парфюм за себе, а не за подарък например, това е по-изгоден вариант.

 

Body lotion ; body milk; shower gel

 Лосион за тяло; мляко за тяло; душ – гел - Вероятно ще се запитате защо слагаме тези продукти при парфюмите. Ето и отговора – в основата на всичко стои кожата и в зависимост от нейната влажност, сухота или омазняване зависи и последващото въздействие на парфюма. Най-добре се поема парфюмът след баня, при влажна кожа. Ако ползвате душ гел и след това лосион или мляко за тяло със същият аромат като парфюма си, се получава т.н. кумулативен ефект. Или казано с други думи, ароматът ще бъде много по траен и наситен. Точно затова в последните години големите производители се насочиха към предлагането на сетове – комплекти от парфюм, душ гел и мляко или лосион (за мъжете – афтър шейв). Тези продукти съдържат до 1.5% ароматни масла и служейки като основа преди полагането на парфюма многократно увеличават ефекта. Да не говорим за блаженото чувство на цяло ароматизирано тяло – гарантиран ефект „УАУ“ . Да, не са евтини, но по наше мнение си струват всяка стотинка.

 

Важно – моля прочетете и запомнете :

1. Парfюм от една марка може и съществува и като парфюм, и като EDT и EDP. Ароматът е един и същ. Разликата е в процента концентрат, в концентрацията на спиртният разтвор и количеството вода. Оттам е и разликата в трайността, наличието и подчертаването на връхни, средни и шлейфови нотки.

2. Никога един и същ парфюм не се усеща еднакво на двама различни човека. Хората сме сложни същества, всеки със свой тип кожа, метаболизъм, начин на хранене, хигиена и много, много други различия. Точно от това зависи и трайността на аромата и начина, по който мирише в началото , в средата и накрая (върхови, средни и шлейфови нотки). Подробно за начина да изберете „СВОЯ“ парфюм ще ви посъветваме в друга статия.

3. Тези концентрации, които сме посочили по-горе за само ориентировъчни. В последните години се появиха толкова много производители и разновидности, че понякога границите на една или друга категория са силно размити. Вече се срещат понятия като „ Eau de Parfum Intense“ например, в които производителят влага свой смисъл, който само той си знае. На всичко отгоре, за да стане още по-сложно и объркано, всеки производител ревниво съхранява тайната не само на състава на ароматните си масла, но и на концентрацията им в продукта си.

 

 

Накрая и обещания речник:

SET – комплект (англ.);

COF – същото като горното, но на френски;

DEO - дезодорант;

BALM - балсам;

BRUME LACTEE – мляко за тяло (френски);

B/L (body lotion) - лосион за тяло (англ.);

AFSH (after shave) – одеколон за след бръснене;

A/B (after shave balsam) – балсам за след бръснене;

S/G (shower gel) – душ - гел;

Spray – спрей без газ под налягане (с помпа);

Stick – твърд дезодорант;

 

Обемни единици FL.OZ.:

0,5 fl.oz - 15ml

1,0 fl.oz - 30ml

1,5 fl.oz - 45ml

1,7 fl.oz - 50ml

2,0 fl.oz - 60ml

2,5 fl.oz - 75ml

3,4 fl.oz -100ml

Редактор: За Жената
Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft