Ето какво каза министърът на образованието относно учебната година и как вижда нейния край!
Вече над 40 дни училищата са затворени, а образованието се случва онлайн. В момента няма отстъствия на учениците, организацията на учебния процес е индивидуално за всяко училища, а оценяването за срока и годината е под въпрос как точно да се случва.
Според Вълчев е напълно възможно оценяването да се случи изцяло онлайн, но все още нищо не е сигурно. Всичко зависи от времето за изолация. Попитан дали и Дърважните зрелостни изпити могат да бъдат онлайн, той отхвърли тази възможност, като каза, че част от тях не могат да се провеждат онлайн, защото изпитите след седми и дванадесети клас са преход към системата за гимназиално и висше образование. По-скоро могат да бъдат изместени за по-късен период, но няма как да се проведат онлайн. Това означава, че ако ДЗИ се проведат по-натам, то и университетите ще отложат сроковете за окончателно записване. В момента се коментира и всички университети в ЕС да отложат сроковете за записване, защото дипломирането не само в България ще се забави, но и в другите страни.
По отношение на новата учебна година все още се правят различни сценарии. Все пак надеждатата е всичко да затихне и да няма втора вълна. Така наесен всичко ще тръгне както трябва. Проблемът е, че има училища, при които дистанционното образование е неефективно било то заради учениците, които не се появяват онлайн или заради безотговорни родители. За тях следващата учебна година ще бъде по-трудна.
И все пак не става дума за ученици, които са в по-малки населени места. И в градовете липсва отношение към образованието. И това е сериозен проблем, според Вълчев, защото електронното обучение засилва различията между хората. Там, където учениците са отговорни – учат повече от преди. Там, където са безотговорни, децата учат двойно по-малко и затова има толкова голяма разлика. Кризата в образованието, коментира Вълчев, не била толкова в резултат на икономически фактори, колкото на отношението на родителите към образованието на децата им.
Министър Вълчев отдаде достатъчно внимание и на бързия старт на електронното образование. Системата и учителите са били изцяло в нова ситуация, която е трябвало да преминат за три дни. И не става дума само за образованието, ами за техническата работа като избор и регистрация в електронни платформи, избор и подготовка на ресурси, създаване на електронни груби, нова организация на учебния процес. Това всичкото ще се нормализира с течение на времето, но трябва да се отчете все пак защо дистанционното обучение не е тръгнало гладко. Оценките все пак са добри и има предпоставки към едно добро развитие занапред.
И многото работа на учителите, казва Вълчев, ще бъде заплатена допълнително. Той даде пример, че училищните бюджети не са намалени, а дори напротив – увеличени са заради 17-18 процентовото вдигане на заплатите. Няма предпоставки да не се изплащат заплати. Проблемът е по-скоро с отпуските на заетите в детските градини, които се изчерпват.