Ваканцията е ключът към по-висока продуктивност на работното място
Може да изглежда нелогично за днешните служители, подложени на стрес, но един от най-добрите начини да бъдеш по-щастлив и по-продуктивен в офиса е да избягаш от него. Почивката, с всичките ползи от нея както за служителите, така и за работодателите, най-накрая се приема за ценен ресурс за всяка компания.
Повечето почивка прави служителите по-продуктивни
Вътрешно проучване проведено от одиторската фирма в САЩ и Канада сочи, че за всеки 10 часа почивка, които служителят си е взел, нивото му на работно представяне се е покачило с 8%. Проучването също така сочи, че нивата на задържане на служителите се покачват в синхрон с времето прекарано в отпуска, като всеки 40 часа прекарани в почивка са подтикнали служителите да останат с 8 месеца по-дълго в компанията. Сходно е посланието от проучванията на макроикономическо ниво. Мексико има най-ниско ниво на продуктивност сред 38 държави от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 2015 г., както и право на най-малък брой дни платен отпуск, който започва едва с шест дни, споделиха от bg.benefits-rewards.sodexo.com
Премахване на стреса
За служителите почивката е както възможност да презаредят батериите, така и да рестартират баланса между работа и личен живот, който често е в полза на работодателя. Стресът от работното натоварване в офиса, може да доведе до вземането на неадекватни решения, негативно отношение, което също може да повлияе на колегите, влошено психически и физическо здраве и разбира се, до класически случай на синдрома бърнаут сред служителите. Стресът и съпътстващата го умора също така увеличават риска от инциденти на работното място[, отсъствия и липса на ангажираност. Нивата на стрес средно начисляват около $300 милиарда годишно на американската икономика, ето защо използването на отпуск за почивка може да се окаже мощен антидот на този вид напрежение.
Стимулиране на креативността с чуждестранни пътувания
Нещо повече, почивката може да възвърне ентусиазма и креативността на хората, което от своя страна има добавена стойност за организацията от гледна точка на ангажираност на служителите и нови идеи. Пътешествие в чужбина може също така да предложи много повече от почивка и възстановяване. Проучване проведено от изследователи от Университета в Илинойс и Североизточния университет в САЩ, INSEAD във Франция и Университета по мениджмънт в Сингапур са открили, че досегът с чуждестранни култури увеличава креативността. Степента в която хората са имали досег и преживяване в чуждестранната култура оказва „позитивно въздействие както върху креативното представяне (интуитивно учене, далечни асоциации и генериране на идеи) така и върху когнитивните процеси подкрепящи креативността (извличане на неконвенционални знания, събиране на идеи от непознати култури с цел разширяване на творческия запас от идеи).“
Предизвикателство за малките и средни предприятия
Не само че тези стимули под формата на почивка и ваканция са нещото, което успява да съхрани големите корпорации, но всички тези стимули са налични и за малките и средни предприятия, както сочи опита на „Simpliflying“ и „Sagmeister & Walsh“ (вижте по-долу). Въпреки това, много от малките и средни предприятия пропускат да се възползват. Във Великобритания, повече от половината мениджъри в малките и средни предприятия са си взели едва пет дни отпуск, дори и по-малко през 2016 г., а повече от една пета изобщо не са използвали отпуск[6]. Проучване проведено в Нова Зеландия[7] сочи, че 13% от мениджмънта в малките и средни предприятия не са използвали никаква почивка през изминалите 12 месеца. Рискът при този тип поведение е, че води до тъй наречения ефект на доминото, в който и самите служители чувстват, че не могат да си вземат полагаемата им се отпуска.
Политики за отпуските, които наистина дават резултат
За да се справят с този проблем, мениджърите в малките и средни предприятия, както и в големите компании разполагат с различни варианти, като най-първи в списъка се подрежда „лидерството чрез пример“. Въвеждане на политиката „използвай или губиш“, макар и с някаква гъвкавост, също може да помогне. Една от най-успешните и всеизвестни истории в Южна Америка е тази на трансформацията на бразилската компания SEMCO, от фирма с $4м през 1982, до фирма с $212м през 2003, следвайки ЧР подход включващ задължителното използване на отпуска. В бестселъра си Маверик[, изпълнителният директор Рикардо Семлер пише, че „всички вие трябва да използвате 30-дневния си отпуск всяка година. Важно е за здравето ви и за благосъстоянието на вашата компания. Няма достатъчно добро оправдание за трупането на дни отпуск за по-късно.“ Процесът по заявяване на отпуск и одобрение от директния мениджър за служителите на дадена компания, може да се улесни с помощта на софтуер за управление на човешките ресурс, вместо процесът да се случва на хартиени формуляри.
Подобряване на баланса между работа и личен живот
В допълнение към тези подходи, работодателите е нужно също да потърсят начини за справяне с текущите предизвикателства на работното място, а именно със стреса и баланса между работа и личен живот. Уелнес програмите са добър вариант за адресиране на тези теми, с тяхна помощ може да се подобри ангажираността на служителите, представянето им и усещането за благосъстояние, с помощта на широк набор от услуги и помощни средства. Содексо споделя тази цел за подобряване на качеството на живот на работното място. Екипите на Содексо са разработили уелнес програми, които дават възможност на компаниите да извлекат най-доброто от служителите си и да реализират потенциала на най-ценния си актив.
Идеи
1. Свободна година за зареждане на батериите
Стефан Сагмайстер, графичен дизайнер и съосновател на „Sagmeister & Walsh“, засилва ефективността на компанията си занимаваща се с дизайн като затваря офиса си в Ню Йорк за година, на всеки седем години.
Как една свободна година се вписва в работния живот?
Прекарваме почти всичките първи 25 години от живота си в учене, след което следващите 40 години в работа и следващите приблизително 15 години като пенсионери. Реших, че може би е полезно да взема 5 от тези години на пенсионерство и да ги разпределя между годините прекарани в работа. Това със сигурност е приятно за мен самия. Но може би по-важно е, че трудът, който произлиза от тези години се влива обратно в компанията и обществото като цяло.
Каква е ползата за „Sagmeister & Walsh“ от това?
Първата година-почивка сработи наистина добре за мен. Аз наистина отново се доближих до дизайна. Забавлявах се. От финансова гледна точка, в дългосрочен план, това всъщност се оказа успешна крачка. Поради подобреното качество на работа, можехме да наложим по-високи цени към клиентите. И може би най-важното е, че всичко което направихме през седемте години последвали първата година-почивка се роди точно от мисловния процес от тази една единствена година.
Какви други примери бихте посочили?
Седем години и една година-почивка са 12.5% от времето ми. „3M“ от 1930 насам дава на всичките си инженери 15% от времето им да се занимават с каквото поискат. Тиксото се е появило в резултат от тази програма, а пък „Art Fry“ разработиха лепящите бележки (Post-It). Много хора смятат, че Феран Адрия е най-добрият шеф в света със своя ресторант северно от Барселона, „El Bulli“. Но той затваря ресторанта за пет месеца в годината, за да експериментира заедно с целия си кухненски персонал... и има 2.2 милиона заявки за резервации.
2. Задължителна ваканция: отговор за служителите, които прекарват твърде дълго време в офиса?
През 2016 г., компанията за глобална авиационна стратегия “SimpliFlying” направи задължително за служителите си използването на една седмица отпуск на всеки седем седмици. За изпълнителния директно Шашанк Нигам, политиката се оказва успешна както за служителите, така и за компанията.
Какъв беше замисълът зад тази политика?
Целта на този експеримент беше да се вземе почивка от тежкия мисловен процес или тежкия труд и човек да намери „пространство“. Разбира се, отпуските трябваше да се координират, но ключовото в идеята бе служителите да бъдат напълно откъснати от работа по време на отпуск. Имаше само едно простичко правило: „Отговориш ли на имейл, няма да си получиш заплатата. Реагираш ли на съобщение, няма да получиш заплащане за съответната седмица.“
Какви бяха резултатите от това?
Накарахме всички мениджъри на всеки член на екипа да се оценят сами себе си преди и след задължителния отпуск. Резултатите? Креативността скочи с 33%, нивата на щастие се покачиха с 25%, а продуктивността се увеличи с 13%. В някои от случаите, завърналите се от почивка членове на екипа можеха да изпълнят стандартна детайлна оперативна процедура за един ден, вместо за обичайните два.
Каква друга полза имаше за служителите?
Открихме скритите си таланти, започнахме по-често да пътуваме, да прекарваме време със семейството и близките си. Хората са многостранни и да накараш човек да извършва само един тип работа или да оцениш стойността му на база на ежедневната му работа не е правилно. Когато ни се даде свободата да изследваме многобройните си таланти, ние разцъфваме като индивиди.