Екстрактът от зелено кафе е приветстван като революционно нов продукт за отслабване, които може да стопи килограмите, без необходимост от диета или упражнения.
Въпреки че звучи прекалено хубаво за да е истина, екстрактът от зелено кафе изчезва бързо от рафтовете на магазините за био храни, а също се увеличава търсенето му онлайн.
Не е случайно, че екстрактът от зелено кафе стана още по-популярен, след като се спомена в шоуто на д-р Оз. През миналия септември, след като критиците имали за задача да докажат действието на новия продукт „чудо“, д-р Мехмет Оз провежда своя експеримент със зеленото кафе.
Убедени ли сте вече?
Какво става всъщност?
Зелените зърна на кафето са просто зърна, които не са печени. Те съдържат хлорогенна киселина, за която привържениците на идеята казват, че забавя освобождаването на глюкоза в тялото след хранене, като по този начин насърчава загубата на тегло. Когато зрънцата кафе се пекат, повечето от хлорогенната киселина се губи. Екстрактът от зелените зърна с хлорогенна киселина, се извлича във формата на капсули, преди да бъде предложен на потребителите. И той съвсем не е евтин.
Твърденията
Просто напишете в Гугъл на английски „зелено кафе“, ще получите доста резултати със сайтове, убеждаващи ви в способността му да ви помогне да отслабнете. Погледнете малко по-задълбочено и ще разберете, че много от тези сайтове се позовават на едно единствено проучване, за да докажат правотата на твърденията си.. Това е изследване, публикувано в списание за диабет, метаболитен синдром и затлъстяване, проведено с осем мъже и осем жени. На всеки от тях е дадена голяма доза и с малка доза екстракт от зелено кафе, както и плацебо таблетки, в три отделни експеримента. Участниците са насърчавани да консумират обичайното количество калории всеки ден по време на експеримента.
След 22 седмици или около пет месеца, учените установили, че участниците загубили средно повече от 8 килограма.
„Това е значителна загуба на тегло“, според д-р Джо Винсън, професор по химия в университета Скрантън в Пенсилвания и водещ автор на изследването.
Къде е уловката?
Въпреки че проучването е широко цитирани като доказателство, че зеленото кафе действа, експертите по хранене и затлъстяване са загрижени за валидността на резултатите. Те подчертават няколко проблема в проучването, най-вече на факта, че това е странен, нестандартен експеримент, в който участват съвсем малко хора. Те също така посочват, че участниците в изследването са загубили тегло по време на плацебо фазата на процеса, което предполага, че екстрактът от зелено кафе не е единствената причина за тяхната загуба на тегло, а може би и не основната. Например, участниците може да са се почувствали насърчени да отслабнат, тъй като теглото и диетата им били строго наблюдавани, като част от изследването.
„Ясно е, че няма нищо магическо в това“, казва д-р Арая Шарма, професор по медицина и председател на център по изследвания и управление но теглото в университета на Алберта.
Дори и ако все пак искате да вярвате на резултатите от проучването, смятайки, че хората могат да загубят значителна част от теглото си, без да нарушават приема на калории, или без да променят нивата на физическа активност, замислете се, дали това е възможно.
„Обикновено, когато проучвания нарушават физическите закони на Вселената, има нещо нередно в самото изследване“, каза д-р Йони Фрийдхоф, медицински директор на Медицински институт Отава
Това не е всичко. Под „Бележки под линия“ в проучването, авторите отбелязват, че „няма конфликт на интереси в това проучване“. Въпреки че Винсън е посочен като водещ автор на изследването, той всъщност не е направил нито едно от научните изследвания, които са проведени в Индия. Винсън преглежда данните и записва изследването на хартия. Той отбелязва, че екстрактът от зелено кафе, използван в проучването, е доставен от Applied Food Sciences Inc., компания, базирана в Тексас, но не споменава, че компанията също така му плаща, за да проведе проучването.
На въпрос за потенциалния конфликт на интереси, Винсън казва, че не получава финансови облаги, ако компанията продава големи количества от продукта и че списанието, в което се публикува материала не изисква от него да разкрива връзката между тях.