Онлайн търговията отдавна е предпочитан вариант за пазаруване в повечето западни държави. Шопингът в мрежата спестява време, а често и пари. Все повече хора и у нас започват да се доверяват на този тип търговци. Срещат се обаче и некоректни собственици на онлайн магазини, които злоупотребяват с клиентите си. Често търговците в мрежата рекламират погрешно стоки – например твърдят, че даден продукт е оригинален, а при доставката се оказва, че сте си купили менте, или просто така и не получавате платената стока.
Ето какво трябва да знаете, за да се възползвате максимално от правата, когато решите да реализирате онлайн покупка. Ако пазарувате, примерно в онлайн аукциона Ebay, не можете да изисквате спазването на правата ви като купувач, защото търгувате с частно лице, а не с лицензиран търговец. Така че при търговия с физическо лице вашите права зависят изцяло от личната уговорка с продавача, предупреждават експерти.
При покупка от официален търговец обаче имате право на информация за продаваната стока. Преди да извършите покупката, може да изисквате данни, като пощенски и електронен адрес, основните характеристики на стоката или услугата, цената на продукта с включените в нея данъци и такси, разходите за доставка, срока, за който е валидно предложението на търговеца, условията за плащане, както и какви са възможностите за оттегляне на поръчката. Най-късно тази информация трябва да бъде доставена заедно с доставката.
Според европейското законодателство всеки клиент на онлайн търговец има право в рамките на 7 дни да се откаже от закупената стока, без да доплаща нищо. Ако обаче продавачът никъде не е описал тази задължителна информация, правото да върнете стоката става 30-дневно. В такива ситуации не сте длъжни да посочвате дори и причина поради която се отказвате от продукта. Единственото задължение, което имате при подобни ситуации, е да покриете транспортните разходи по връщането на стоката. Продавачът, от своя страна, се задължава да върне парите ви в срок до 30 дни.
Периодът, в който можете да се откажете от покупката си, не се отнася само за билети за влак, самолет или концерт, резервация в хотел, наемане на автомобил, както и вече отворени дискове с програми, музика и филми.
Друго важно нещо, което всеки шопинг маниак трябва да знае, е, че пазарувайки онлайн , номерата на кредитните карти са лична информация и са защитени от законодателството. Все пак винаги е добре да проверявате страницата, в която въвеждате данните си, като избягвате уеб адреси, които започват само с http, а не с https, което показва, че комуникацията е кодирана. Ако все пак станете жертва на измама, трябва незабавно да уведомите банката, на която сте клиент.
Според законодателството покупката, направена онлайн, не се различава от тази в магазина, така че и в мрежата можете да се възползвате от правото си на рекламация при възникнали проблеми.
Обикновено онлайн магазините се стараят да помагат на потребителя и рядко се стига до ситуация, в която с търговеца не можете да стигнете до решение. Все пак при възникване на по-сериозни проблеми, свързани с онлайн пазаруването, можете да се обърнете към Комисията за защита на потребителите или към Европейския потребителски център