Какви асоциации правите с цветовете? Дори да не го осъзнавате напълно, на подсъзнателно ниво мозъкът ви насища възприятията ви не само с цветовете, но и с техните внушения. Множество фирми и брандове вече съвсем целенасочено използват цветовата гама, за да накарат клиентите си да реагират по определен начин.
Психологията на цветовете е способна да манипулира всеки и то без да го съзнаваме.
Преди десетилетие години в продажба е пуснат нов вид кетчуп, който започва да се продава с невиждан успех. В първите седем месеца има продадени седем милиона бутилки. Човек си задава въпроса, какво е толкова специалното на този нов вид кетчуп? По-различен ли е на вкус? Не – той просто е зелен на цвят. Има пример и за обратното – преди време Pepsi пускат Crystal Pepsi – същата напитка, същият вкус, но обезцветена. Хората обаче не реагират добре на идеята и продуктът е спрян от производство само след година.
Проучвания показват, че цветовете влияят на емоциите ни по множество начини. Но може би най-важното при продажбите е, че цветовете са първото нещо, което успява да „докосне” клиента, също както и опаковката на продукта. Това е и първото взаимодействие между двете страни, а цветовете се помнят дълго след като са били видени. Психолози твърдят, че избирането на цвят в брандирането трябва да е добре обмислено бизнес решение.
Любопитно, но факт е, че изследвания от последните години сочат, че решението на клиента да закупи даден продукт е базирано между 60% и 80% на цвета му. А това значи, че изборът на цвят може да доведе както до успех, така и до провал и цялостен спад в компанията.
При избора на цвят обаче е добре да се помни, че е той е контекстуален – т.е. ако оранжевият цвят например може да накара клиент да избере шампоан, то той със сигурност няма да прояви същото предпочитание при избора на кола. Важно е да се направи маркетингово проучване за това, кои цветове са най-подходящи за конкретните продукти, както и какво говорят те. Грешка, която правят много компании, е да заимстват цвят от конкурентите си или да използват най-популярния и доказан като успешен цвят, но клиентите доказано се впечатляват повече от автентичното и оригинално мислене. Интересен пример е Beetle на Volkswagen – той излезе на пазара в неоново зелено, което е рядко срещан цвят, но това целяха от фирмата. Въпреки че повечето клиенти, закупили Beetle, са избрали сребристия или черен вариант, тяхното „зарибяване” е дошло именно от билбордовете и рекламите с неоново зелената кола. В психологията на цветовете това се нарича „синдромът на розовата чанта” – когато една розова чанта, поставена на витрината, може да накара клиентката да влезе и да си купи черния й вариант.
Изследване проведено сред 100-те водещи компании в света показва, че най-често използваният цвят е синьото – 33%, след него, почти наравно са червеното (29%) и сивото(28%), а най-малко използвано е жълтото (13%). Червеният цвят предизвиква мигновена реакция – това е цвят, който повишава сърдечния ритъм, забързва дишането, разширява зениците. Най-често се използва в агрикултурата, технологиите и ресторантьорството и хранителните продукти, а най-непопулярен е за самолетните линии и, учудващо, облеклото. Жълтото има много вариации, но като цяло стимулира надеждата и оптимизма, а най-често се среща в области като енергийност, храни и всичко, свързано с жилищата. Синьото, най-популярният цвят в брандирането, е подходящ за множество видове фирми, но не се препоръчва за хранителни продукти. Бялото пък, доказано е най-подходящо за сватбени агенции и фирми за детски облекла и играчки.
95% от фирмите използват само 1 или 2 цвята в логото си, 3% компании предпочитат да брандират само с текст в определен цвят, а 9% от брандинга на фирмите изобщо не включва името на компанията – а залагат само на цветове за своето популяризиране.
Преди десетилетие години в продажба е пуснат нов вид кетчуп, който започва да се продава с невиждан успех. В първите седем месеца има продадени седем милиона бутилки. Човек си задава въпроса, какво е толкова специалното на този нов вид кетчуп? По-различен ли е на вкус? Не – той просто е зелен на цвят. Има пример и за обратното – преди време Pepsi пускат Crystal Pepsi – същата напитка, същият вкус, но обезцветена. Хората обаче не реагират добре на идеята и продуктът е спрян от производство само след година.
Проучвания показват, че цветовете влияят на емоциите ни по множество начини. Но може би най-важното при продажбите е, че цветовете са първото нещо, което успява да „докосне” клиента, също както и опаковката на продукта. Това е и първото взаимодействие между двете страни, а цветовете се помнят дълго след като са били видени. Психолози твърдят, че избирането на цвят в брандирането трябва да е добре обмислено бизнес решение.
Любопитно, но факт е, че изследвания от последните години сочат, че решението на клиента да закупи даден продукт е базирано между 60% и 80% на цвета му. А това значи, че изборът на цвят може да доведе както до успех, така и до провал и цялостен спад в компанията.
При избора на цвят обаче е добре да се помни, че е той е контекстуален – т.е. ако оранжевият цвят например може да накара клиент да избере шампоан, то той със сигурност няма да прояви същото предпочитание при избора на кола. Важно е да се направи маркетингово проучване за това, кои цветове са най-подходящи за конкретните продукти, както и какво говорят те. Грешка, която правят много компании, е да заимстват цвят от конкурентите си или да използват най-популярния и доказан като успешен цвят, но клиентите доказано се впечатляват повече от автентичното и оригинално мислене. Интересен пример е Beetle на Volkswagen – той излезе на пазара в неоново зелено, което е рядко срещан цвят, но това целяха от фирмата. Въпреки че повечето клиенти, закупили Beetle, са избрали сребристия или черен вариант, тяхното „зарибяване” е дошло именно от билбордовете и рекламите с неоново зелената кола. В психологията на цветовете това се нарича „синдромът на розовата чанта” – когато една розова чанта, поставена на витрината, може да накара клиентката да влезе и да си купи черния й вариант.
Изследване проведено сред 100-те водещи компании в света показва, че най-често използваният цвят е синьото – 33%, след него, почти наравно са червеното (29%) и сивото(28%), а най-малко използвано е жълтото (13%). Червеният цвят предизвиква мигновена реакция – това е цвят, който повишава сърдечния ритъм, забързва дишането, разширява зениците. Най-често се използва в агрикултурата, технологиите и ресторантьорството и хранителните продукти, а най-непопулярен е за самолетните линии и, учудващо, облеклото. Жълтото има много вариации, но като цяло стимулира надеждата и оптимизма, а най-често се среща в области като енергийност, храни и всичко, свързано с жилищата. Синьото, най-популярният цвят в брандирането, е подходящ за множество видове фирми, но не се препоръчва за хранителни продукти. Бялото пък, доказано е най-подходящо за сватбени агенции и фирми за детски облекла и играчки.
95% от фирмите използват само 1 или 2 цвята в логото си, 3% компании предпочитат да брандират само с текст в определен цвят, а 9% от брандинга на фирмите изобщо не включва името на компанията – а залагат само на цветове за своето популяризиране.
Редактор: Ясен Чаушев
Новини
Новини
Мода
Мода
Звезди
Звезди
Начин на живот
Начин на живот
Диети
Диети
Красота
Красота
още
Любов
Любов
Здраве
Здраве
Родители
Родители
Коментари