Началото на учебната година е много сложен период в живота на първокласника
Ако вашето дете тръгва този месец на училище, ще ви бъдат от полза следните препоръки.
- Много родители настройват детето си на вълната, че училището е игра. Това е грешка, защото забавлението на детето може да се прекрати във всеки един момент, а учението е всекидневен труд. И има смисъл да говорите на наследника си, че в школото той ще научи много нови неща, ще придобие навици, които ще му позволят да се справя успешно с житейските задачи.
- Вземете предвид, че дневният режим и натоварването на детето кардинално се променят и през първите три месеца то ще бъде в адаптационен период.
- Старайте се колкото се може по-често да изпълнявате домашните задания заедно. Тук е полезно да използвате игрови моменти, без да пренебрегвате значимостта, важността на труда на своето чедо.
- Ако малкият ученик има затруднения, ако отказва да пише домашните си, не му повишавайте тон и в никакъв случай не го наказвайте. Проблемът тук по принцип е в това, че първолакът не е съвсем наясно какво се иска от него. Вашата задача е стъпка по стъпка да разясните на малчугана какво трябва да прави.
- Постепенно давайте възможност на детето да изпълнява самостоятелно все по-голяма част от задачите си, без да се заяждате за дреболии. А най-важното е да го хвалите дори за най-малкия, но реален успех. Детето трябва да чувства, че е способно да се справя с поставените му задачи.
- Следете за това, първокласникът да почива пълноценно - не пред телевизора, а задължително да прекарва поне по два-три часа на чист въздух.
Добрият пример е злато
Възпитанието на детето не е лесна работа. За да се адаптира малчуганът към живота, той трябва да научи много неща, иска постоянно да му се подсказва и показва как да се държи правилно в една или друга ситуация. Не всички родители обаче си дават сметка колко важна е за тяхното отроче силата на примера.
Практически от самото си раждане детето започва инстинктивно или съзнателно да копира поведението на околните, било то родители, роднини, възпитатели в детската градина, учители или връстници. Малчуганите попиват като гъба най-различни модели на поведение. И от това, какво именно наблюдава подрастващият ви наследник, много зависи по-нататъшната му съдба.
Психолозите са провели многобройни експерименти, насочени към това, да се ориентират по какъв начин влияят на детето едни или други фактори. Много показателен в този план е опитът с деца в предучилищна възраст.
Малчуганите били разделени на три групи. На първата показали кратък филм как дете чупи куклата си, на втората - същото, но сюжетът този път завършвал с наказание за съсипаната играчка. По-нататъшните наблюдения показали, че децата от първата група почти поголовно започнали да откъсват ръцете и краката на куклите, от втората около половината се отдали на такъв "вандализъм", докато в третата група, в която децата не били гледали филма, случайно и рядко чупели играчките си.
Като се изхожда от това, става ясно защо децата от неблагополучни семейства толкова често повтарят съдбата на родителите си. Извънредно висока значимост придобива също поведението на възпитателите и учителите. Ето защо, стремейки се да възпитаме пълноценна личност, следва доколкото е възможно да осигурим на детето си общуване с такова обкръжение, което демонстрира приемливи образци на поведение в различни ситуации.
Не по-малко важни са телевизионните програми и филмите, които гледа малчуганът. За никого не е тайна, че на нашите екрани безчинстват всевъзможни насилници и убийци. Даже анимационните филми далеч невинаги отговарят на изискванията за безопасност за психиката на малкия човек.
Какво да правим? Да ги забраняваме? Тук се сблъскваме с още един проблем - привлекателността на забранения плод. Затова, за да предпазят своето чедо от опасните поведенчески модели, родителите трябва да бъдат много тактични. Има смисъл внимателно да проверите какви телевизионни предавания ще има и да пускате телевизора само когато има детски рубрики или филми, чиито сюжети са без море от кръв и престъпления. А филми за възрастни да гледате, когато детето вече е заспало.
Не бива да мислим обаче, че детското "подражателство" е единствено проблем, усложняващ живота на родителите. В никакъв случай! Благодарение на тази инстинктивна способност в значителна степен може да се облекчи обучението на детето на всякакви полезни навици. Така например добре е да вземаме детето при себе си, когато мием съдовете, чистим жилището, перем. Скоро ще забележим, че малчуганът - в началото несръчно, а после все по-успешно, ще започне по собствено желание да помага в домакинството. При това е важно да не му се караме за разлятата вода или счупената чаша, а обратното - да го подкрепяме в полезните му начинания.
По подобен начин можете да вдъхнете на детето и любов към ученето. Ако в негово присъствие вие започнете редовно да изучавате нещо и да споделяте впечатленията си, на вашето отроче ще му бъде значително по-лесно да получи потребност от научаване на нови неща от книгите, учебниците и преподавателите.