" Пеенето не е фантазия . Пеенето е преди всичко учене", каза оперната прима Райна Кабаиванска , която представи 13-тия си Международен майсторски клас, организиран от Нов български университет .
"Пеенето е един сложен процес . За да се задържиш на сцената днес е още по-сложно, защото операта не е това, което беше едно време", обясни Кабаиванска . Тя помни младите си години през 1960 г., когато е започнала да пее в Италия. Тогава е имало само едно радио. "Слушахме само него, много опера и симфонична музика. После с телевизията нещата се промениха, а сега с компютрите окончателно. Така че, да се борим за операта, да се борим за младите, за да могат тези млади хора да стъпят на сцена.
Те вече са стотици хиляди и ние трябва да сме конкурентоспособни", подчерта примата. "На конкурс се явяват минимум по 400 души. Ето защо качеството трябва да е много, много високо, за това трябва да се борим. Стипендиите ги давам на деца, които според мен имат шанс да направят кариера. Световният пазар, който е една грозна дума, е толкова широк, че трябва да се поддържат тези, които имат заряд и талант. Това е най-важната дума в моя речник.
Да имаш талант значи инстинкт, глас и даже външност". Кабаиванска признава, че самата тя се учи постоянно от учениците си. За нея най-важното за един преподавател е да има поглед, да забележи веднага къде има талант и да не дава излишни илюзии, в които младите до гроб ще вярват. Прослушването за майсторския клас на Райна Кабаиванска се проведе на 5 септември и на него бяха избрани 9 активни участници и двама курсисти.
Седем от тях са българи, а останалите са от Италия, Корея и Сърбия. Всички те ще се обучават при Райна Кабаиванска до 16 септември, а на 20 септември най-добрите от тях ще представят галаконцерт със специалното участие на Райна Кабаиванска и оркестъра на Софийската опера и балет . Диригент на концерта ще бъде маестро Найден Тодоров . И тази година най-добрите участници ще получат стипендия за обучение в Италия. Със специално предимство се ползват българите в майсторския клас.