Предложението сега ще бъде изпратено в Европейския парламент
Цената за използването на платените пътища в ЕС е необходимо да се изчислява въз основа на изминатото разстояние, а не на времето, през което превозното средство е на пътя. Това е принципът в нов законодателен пакет за мобилността, който Европейската комисия подготвя, пише Днес.бг.
Брюксел смята, че винетките като възможност за плащане е необходимо да бъдат отменени от 1 януари 2018 г.
Държавите, в които винетки в момента има, ще получат право да ги запазят до 1 януари 2024 г. за ТИР-овете и до 1 януари 2023 г. за леките коли, за да имат време да се организират да преминат към тол системата на заплащане.
Освен че е по-справедлива, тол системата – заплащане според изминатото разстояние, ще позволи на ЕС да се представи по-добре и в борбата срещу затоплянето на климата и срещу замърсяването на въздуха, тъй като хората ще ползват магистралите, след като действително им е нужно, ако трябва да плащат на километър, смята Еврокомисията.
Така принципът „замърсителят плаща“, който е водещ в екологичната политика на ЕС, ще може да се приложи на практика.
Брюксел смята, че при определяне на цената на тол таксите за леките автомобили е необходимо да се вземат предвид въглеродните емисии и други замърсители според описанието в документите на автомобила, като по-чистите и по-старите модели, хибридните, електрическите и дизеловите, се отделят в различни категории.
За товарните машини освен СО2 емисиите значение за цената трябва да има и пътния данък, който фирмите плащат на държавата. Това разпределение ще замени сега съществуващата класификация на ТИР-овете EURO.
Новата система за заплащане ползването на магистрали от леки коли е необходимо да се въведе от 1 януари 2022 г., казва Брюксел.
Държавите, които не изискват заплащане за ползването на най-бързите си пътища, няма да бъдат задължени да въведат тол бариери, се казва в предложението на Еврокомисията. Тези, които решат да ползват тол системата, ще трябва да я прилагат не само върху магистралите, но и в участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони.
Директивата ще позволи на властите да въведат и данък „задръстване“ за онези пътища, които през определени периоди са силно натоварени и трафикът по тях е затруднен. Такъв от години се прилага в Лондон, за да се намали градският трафик в европейския мегаполис.
Законодателният пакет се занимава и с условията на труд на шофьорите на ТИР и продължителността на работното им време.
Западноевропейските държави от години се оплакват от социален дъмпинг на шофьори от новите страни, включително български, които са готови да работят по-дълго за по-малки заплати и социално осигуряване, измествайки така на пазара местните водачи. Задължителното време за почивка от 45 часа седмично на всеки 2 седмици се предлага да се намали на 24 часа, като го замени с друг начин на изчисление.
Предложението сега ще бъде изпратено в Европейския парламент и на страните членки, които ще преговарят с Комисията за това как и дали ще бъде прието и приложено.