Учебната година едва ли ще бъде удължена. Засега това е сигурно само за учениците от 1-и до 6-и клас - удължена е с 2 седмици.
Просветният министър обясни, че НВО след 10. клас е възможност да се оцени електронното обучение и тази година ще се проведе
btvnovinite.bg
Ако заболеваемостта от COVID-19 у нас намалее, ще се премине към вариант с редуване присъствено и онлайн обучение. Това каза в „Тази сутрин“ просветният министър Красимир Вълчев и добави, че при спад се планира изпитите и практиките за големите ученици да бъдат в клас.
„Ще разрешим някои дейности при 5. – 12. клас, които не могат да се отложат и не могат да се проведат в електронна среда, като някои изпити и практики“, каза Вълчев и уточни, че за момента е сигурно, че по-големите ученици ще останат вкъщи до 12 януари, а след анализ на данните за новия щам на коронавируса, ще се вземе решение как да се действа след тази дата.
При връщането им в клас, децата от 5. до 12. задължително ще трябва да са с маски, за по-малките все още текат дебати и за тях решението ще се взима персонално от директорите на училища.
По думите му Националното външно оценяване за 10. клас е възможност да се оцени електронното обучение. „Миналата година то не отпадна заради обучението е електронна среда, а защото искахме да минимизираме необходимостта от връщането в училище. Надяваме се, че през пролетта ситуацията ще бъде по-добра заради ваксините“, каза още той и добави, че не се планира тази година изпитът да отпадне.
Заради липса на устройства 3% или 18 хил. от българските ученици не са обхванати от електронното обучение. Вълчев обясни, че от МОН са осигурили 32 хил. устройства през настоящата учебна година и продължават да доставят техника. „Изградихме облачна инфраструктура, която ще ни върши работа и след епидемията – всеки един ученик ще има профил, в който ще бъде цялото му учене“, коментира министърът.
В училищния двор учениците и учителите ще могат да са без тях, когато няма взаимодействие с друга паралелка
Относно удължаването на учебната година през лятото, Вълчев уточни, че високите температури през юли и август изключват подобна възможност. Той допълни, че се обсъжда вариант следващата учебна година да започне от 1 септември.
Статистиката показва, че 66 преподаватели са загубили битката с COVID-19. По думите на просветния министър всеки осемдесети жител на страната е учител, а броят на починалите преподаватели е пропорционален на общи брой жертви на заразата.
Относно ваксинирането на педагозите, Вълчев заяви, че се правят предварителни проучвания за нагласите на учителите, но все още не е започнало изготвянето на списъци. „Имаме 20%, които категорично са заявили, че ще се ваксинират, под 15% са заявили категорично, че няма да го направят и една голяма група казва, че ще изчака“, каза министърът и добави, че той лично ще се имунизира срещу COVID-19.
МОН обмисля удължаване на учебната година за учениците от 1. до 6. клас
По думите на просветния министър обучението в електронна среда не е равностойно на присъствената форма
Според него не е било грешка учебната година да започне присъствено, защото в края на лятото епидемичната обстановка в страната го е позволявала. „Не можем да твърдим, че училищата са основният фактор за разпространение на заразата, имаме достатъчно изследвания, публикувани в реномирани издания, които показват, че училищата допринасят, но като цяло, децата не са тази среда, която допринася повече от друга за разпространението“, допълни Вълчев.
Просветният министър заяви, че малките ученици и децата в градините допринасят по-малко за разпространението на COVID-19, затова правителството е взело решение те да се върнат в клас от 4 януари 2021 г.
„Трябва да признаем, че електронното обучение не е пълноценна алтернатива, но е по-добрата на никакво обучение. Увеличава различията. При големите много зависи от ангажираността на ученика, а при малките зависи от ангажираността на родителите. Прякото педагогическо взаимодействие е най-доброто“, коментира министърът