Този въпрос е задаван, откакто свят светува.
Според вярванията на старите българи, когато човек ляга да спи, той заспива два съня: лек, или плитък, и тежък, или дълбок.
Пак според тях, когато човек е заспал леко се буди от най-малкия шум. При тоя сън сянката на човека, т.е.
Когато човек спи дълбоко, от нищо не може да се събуди: “Тъпан да бият над главата му”, както се изразява народът, пак няма да чуе. “При тоя сън сянката на човека е далеко от него, заскитала се у свет, горе на небото, долу под земята и стига до край свят, като вижда чудни неща, които човек не може да види. От тамо е и приказката: “Не съм ни сънувал такова чудо”, т.е. нещо което е много чудно, много страшно”, пишат от 24chasa.bg.
Така сянката на човека, т.е. душата му, се пренася в невидимия свят. Магьосниците от древно Мексико твърдят, че той е безпределен, като небесата. В него те познавали и посещавали 600 различни свята. Според тях, всеки човек може да се пренесе поне в един от тези светове. За целта било необходимо само голямо количество енергия, с която човек по рождение разполага. Това, което и до ден днешен му липсва, е нагласата и най-вече умението да я използва.
Древните мъдреци, които били посветени в тайните на ониромантията (науката за тълкуване на сънищата), казват, че нормалните сънища се използват от човешкото съзнание като вход за навлизане в други области на възприятието, имащи различна от всекидневния живот енергия, която все пак е много сходна и близка до нас по своята същност. В резултат на това “сянката на човека” се среща с душите на умрелите, с ангелите, дяволите, орисниците и самовилите, пренася се в далечни и непознати страни, влиза в контакт с далечни, познати или непознати хора. Само тогава, твърди
Димитър Маринов, един от големите събирачи и познавачи на българския фолклор, “тя е в общение със задгробния живот. Тя вижда всичко, вижда какво има да стане, защото бъдещето се открива, и когато се върне в снагата, всичко що е видяла, представя се на човека както сън, като че е сънувал, като че е видял на сън. Само че тоя сън е много тъмен, неясен, защото сянката, като се върне в снагата, разказва на духа и снагата що е видяла, но снагата не може да запомни или да разбере всичко ясно”.
В съня духовния живот на човека се променя коренно, в сравнение с бодърстването. Според Едгар Кейси, “съществуват Всемирни сили, с които човек може да се свърже според необходимостта и подготовката си. Тези сили могат да му осигурят безгранична информация, както и съответните примерни насоки.
Всъщност те представляват съзидателни потоци на самата божественост, течащи през човешките дела като невидимо и мощно морско течение”. По този начин спящият човек усеща в себе си способности и дарования, които наяве съвсем не притежава. Затова сънищата се възприемат като един вид“език на нощта”. Чрез него индивидът поддържа вътрешните разговори с безбройните елементи на тялото си, език, който е мост между душата и тялото, между съзнаваното и несъзнаваното. Чрез този език, сънищата ни свързват с един по-висш разум, който е по-мъдър, по-честен, и по-умерен от будната ни същност. Този разум е гласът на душата... Той е достъпен за всяко човешко същество, но повечето хора или не подозират за него, или не могат да се свържат с него.
Всъщност сънищата са едни от най-безопасните и най-прости пътища за свързване с този разум, за достигане до нашия вътрешен водач.
Тук трябва да се съобразим и с начина на сънуване, защото той е толкова индивидуален, колкото отпечатъците от пръстите на всеки един човек или белезите по душата му, по време на дългото й пътуване през многото животи.
Затова, пак според народа, “сънят на човека може да бъде сладък, а може да бъде страшен. “Сладко спи” човек, който няма никакви грижи, като децата, които нямат грехове, та ги не мъчат и са спокойни. На такива люде сънищата са добри, весели и приятни, затова спят спокойно и весело.
“Страшно спи” оня човек, който има големи грижи и който е вършил страшни работи и грехове; тия грехове го мъчат и не му дават спокойно да спи. На такъв човек сънищата са страшни, защото греховете, преправени на грозни и свирепи духове и видения, връхлитат на него, искат да го разкъсат и той в съня си вика, крещи, сепва се и се събужда разтреперан. Такъв човек сънува още, че се катери по високи и стръмни скали, пада от тях, дави се и много такива страшни сънища. Те са неговите грехове, които преправени, го носят и хвъргат във вода, в море, огън и пр.”
И ако в последния век психологическите изследвания осветлиха не малка част от тази “тъмна област”, то в древността сънят е бил обект на разнообразни тълкувания и източник на безкрайни суеверия. Така или иначе и до днес голяма част от нас са убедени, че сънищата не са празна работа и че сънищата винаги ни дават знаци.
Те разкриват нашата лична митология, която се оформя от темперамента, вярванията, от социалния климат и културата, в които израства всеки човек, от наследеното от родителите му. Известно е, че митът е вид мисъл или вярване, които съзнателно или несъзнателно изграждат определени модели на поведение, през чиято призма наблюдаваме и преживяваме света към самите нас, към другите и към света около нас. Този поглед в сънищата е представен чрез смесица от съзнателни и несъзнателни събития, чрез предаване на чувства, мисли и думи в картинки, символи и метафори. Те са богати, цветни и ясни. Понякога изглеждат толкова истински, че сме готови да повярваме, че това, което сме видели на сън, действително се е случило наяве.
По този начин те ни предупреждават и ни помагат в избора на действие. Така, сънищата могат да лекуват, да съветват, да предупреждават, да ни насочват. Могат да отговарят на въпроси, да ни свързват с миналото, с настоящето и бъдещето, да ни носят радост и удоволствие, да ни доведат до емоционална уравновесеност, да стимулират сексуалността и творческия ни потенциал, да разрешават проблеми, да ни подготвят за непознатото, както и да ни позволят да реализираме нереализираните елементи в нас. Тук обаче има една клопка за която предупреждава Карл Густав Юнг. Той ни съветва да не се подвеждаме и да не предоставяме на сънищата сляпата възможност да правят необходимия избор или да вземат решения вместо нас, защото впоследствие може да се окажем твърде разочаровани. Единственото правилно и важно решение или действие трябва да предприеме самия човек, неговата “душа” и никой друг вместо него. Важното е не само да го знаем, но и да сме убедени в това, че сънищата никога няма да вземат нужното решение вместо нас.
И все пак, ако се вслушаме в съветите и честната проницателност на тези “картинки” може някоя сутрин да се събудим с напълно ясен отговор на въпрос, който ни вълнува, или с готово решение на проблем, който ни е създавал куп главоболия и неприятности.
Съновиденията действително могат да направят това с нас.
Тогава логично е да си зададем въпросът: “Защо толкова често и почти винаги не ги разбираме?” Отговорът е прост. Защото “сънят е природно явление и природата не показва ни най-малка склонност да предоставя плодовете си гратис и в съответствие с човешките очаквания”. Затова когато К. Г. Юнг говори за пророческия характер на сънищата, той казва, че някои сънища, както и някои видения и мисли, могат да се появят изведнъж и колкото и внимателно да ги изследваме, причината им винаги ще ни се изплъзва.
Тези типични “картинки” или образи в сънищата са основно четири вида – безсмислени, буквални, символични, ясновидски.
Най-характерните са символичните, в които метафорите заемат основно място. Затова символите на сънищата трябва да се пренесат в реалния живот и да се отнесат към символите, които човек използва в личния си живот – от украсата в офиса, до символичните “житейски отпечатъци”. Всеки човек има свой репертоар от лични символи, натоварени с различно значение. Обикновено това са събития, станали с него. Те са средства, които едновременно показват и въздействат на съответния човек.
И още нещо, което е твърде важно.
Подходящото изучаване на тълкуването на сънищата се състои в изучаването на самия себе си на всяко едно ниво – съзнателни планове, цели, интереси, състояния, решения.
Така единствено ти можеш най-добре да разтълкуваш посланията и символите на съня си, стига да си опознал достатъчно добре собствения си Аз.
Сериозните изследователи твърдят, че те са полезни, но не и достатъчни, за да се изведе сериозна и закономерна структура на съня. Това вероятно е така.
Но, ако подходим към елементите на съня така, както са го правили предците ни, вглеждайки се и осмисляйки символите и метафорите му, струва ми се че всеки би могъл, поне за себе си, да направи сравнително задоволително тълкуване. Освен това,трябва да се знае, че символите от съня, в зависимост от контекста, не винаги имат еднакво смислово съдържание. А това означава, че когато съвременникът сънува, например, че язди кон срещу вятър, който отнася шапката му, би трябвало да провери тълкуването не само на символа кон, но и на символа вятър, шапка, яздене. След това да свърже тълкуванията им и да ги приложи творчески към живота си, защото символите, по принцип, имат различно значение за различните хора, в зависимост от чувствата и мислите, които в момента ги свързва с тях. В същото време душата, т.е. съзнанието на сънуващият, трябва непрекъснато да си задава и един куп въпроси, свързани с това какво означават тези символи за него, какво се опитват да му кажат, какъв емоционален заряд носят и т.н. И колкото повече въпроси задава, толкова по-бързо и по-лесно ще дойдат отговорите.
В този случай, настоящата книга ще бъде само добър и верен помощник.
Но, за да постигнем всичко това, първо трябва да се научим да запомняме сънищата си. Съветът на по-вещите в тази област е просто да ги записваме, като посочваме деня и часа когато са сънувани. По-късно може да се връщаме към тях, за да проверим не само тяхната истинност или неистинност, но и да проверим дали сме се справили с предизвикателствата на живота. И ако сме го направили, значи сме се вслушали в гласа на душата, т.е. на разума, разгадали сме техния език и метафори и вероятно сме променили живота си към по-добро.
В тази книга са събрани и представени типични мотиви на сънищата, като са дадени и вариантите на възможните им тълкувания. Те са отбелязани със звездичка (*). Ако има повече от едно тълкуване, просто звездичките са повече. Например:
Автомобил
Ако управляваш (шофираш) в зависимост от това как го правиш, умело или несръчно, е знак как се чувстваш във всекидневието. * – Предстоят ти дни на бедност, загуби, дори понякога болест. ** – Ще постигнеш значим успех. *** – Ще научиш нови и важни новини.
Освен това, за да се избегнат излишните повторения, думите или изразите, които се повтарят са подчертани, а в долните редове, с тирета са изписани тълкуванията. Например:
Абажур
Ако видиш, ще изпаднеш в душевна депресия, която може да излекуваш, ако сам неочаквано или спонтанно, тръгнеш на път.
– прост, без излишна украса, означава че водиш нормален сексуален живот.
– с много украшения или с оригинална форма, става въпрос за нарушаване на нормалния ти сексуален живот или за заболяване на половите органи. А това може да предизвика в теб силно чувство за непълноценност.
– само скелета му, е сериозна причина да се обърнеш към личния си лекар, защото е сигнал, че сам си се изолирал от околните и изпитваш огромен страх от сексуални контакти.
Албатрос
Ако сънуваш, означава, че имаш някакъв товар на гърба си. Това може да е духовен или житейски проблем. За да се освободиш от него, ще трябва да извършиш трудно пътуване, за което ще ти необходима цялата ти сила (духовна или физическа) или да потърсиш такава. * – Възможно да се изправиш пред сериозна опасност, която няма да застраши живота ти, тъй като тази птица се гмурка в морето, но никога не потъва.
– и си загубил нещо, трябва да се простиш с надеждата, че ще бъде намерено, защото каквото грабне тази птица, всичко поглъща.
И така, приятни занимания с вълшебния свят на собствените ви сънища!
Олег Младенов
Из "Енциклопедия на съновиденията и съногаданията - I и II том"