Най-често продаваните фалшиви продукти са дрехи и аксесоари, обувки, електронни устройства, хигиенни и козметични продукти, посочи пред БНР основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова. Тя добави, че за Европа най-високият дял се пада на Гърция – 62%, а за България процентът е 39.
Притеснително е, че половината от младежите на възраст от 15 до 24 години поне веднъж са закупили онлайн фалшив продукт умишлено или случайно, отбеляза Руменова, като се позова на данните от проучване на Европейската комисия.
Но как да разпознаем фалшивата стока?
"Понякога трудно, но трябва да се направят две важни проверки.
Фалшификаторите нарочно правят отлики с визията и бранда на оригиналния продукт, за да не попаднат под ударите на закона. Това обаче не пречи на контролните органи да ги разпознават, санкционират и изземват.
„От началото на годината има над 180 хиляди артикула с регистрирани търговски марки, които са задържани. Има начин тези стоки да бъдат спирани, но ние трябва да бъдем бдителни, особено в интернет, където контролът е значително по-труден, а офертите достигат по-лесно до потребителите – буквално на техните лични устройства.“, коментира Габриела Руменова.
Освен, че нанасят имиджови и икономически щети на оригиналните брандове, самите стоки обикновено са с по-ниско качество. Някои могат да се окажат опасни, обясни още тя и предупреди: „Това важи за козметиката. Но за електроуредите също – хората не си дават сметка, но недобре изчислени и направени електроуреди може да предизвикат къси съединения, пожари и други сериозни последици.“
„Имали сме сигнали, свързани със закупуване на фалшиви продукти. Единият от тях за бельо, световен бранд беше имитиран. Дамата не беше успяла да се ориентира, че закупува фалшиви стоки, защото от изпратените до нас екранни снимки се вижда, че цената е била представена с намаление и посочената редовна цена беше много близка до тази на оригиналните продукти. Беше рекламирано значително намаление, което я беше привлякло“, разказва Руменова:
Тя цитира и друг случай, в който господин е закупил парфюм на своята съпруга с идеята да я изненада, а се оказало, че е фалшив. Дори бил в разфасовка, каквато не се предлага от оригиналния производител. Със съдействието на „Ние, потребителите“ търговецът е приел обратно стоката и е върнал парите на хората:
Ако попаднем на фалшиви продукти, първото нещо, което трябва да направим, е да се опитаме да ги върнем на търговеца и в никакъв случай да не ги ползваме, защото може да се окажат опасни.